4
AKTUALITY
STŘEDOČECH 1/2022
Tady se v roce 2022 opravovalo!
„Když jsme nastupovali na úřad, slíbili jsme, že budeme v maximální možné míře opravovat silniční
síť. Slib plníme. Na opravu řady úseků máme připravenou projektovou dokumentaci, řešíme tedy jen
financování. Ve chvíli, kdy peníze dostaneme, začínáme bez zbytečného zdržování pracovat. Loňský
rok byl poměrně úspěšný. Věřím, že letošek bude ještě o něco lepší a motoristé se svezou po stovkách
kilometrů rekonstruovaných silnic. Nemluvě o tom, že otevřeme i kilometry silnic nových,“ těší se
Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy.
Celková délka oprav
114 284 m
Celkový počet úseků
119
Celkové náklady
489 792 161 Kč
III/23621 ROZTOKY – KARLOVA VES, OD MOSTU SMĚR ROZTOKY
III/22913 RAKOVNÍK –
OLEŠNÁ
TAV
PŮVODNÍ S
• Staničení: km 0,000 – 0,850
• Délka úseku: 850 m
• Cena: 4 623 798 Kč vč. DPH
Cestující v autobusech budou
moci nastupovat všemi dveřmi
• Staničení: km 3,060 – 3,600
• Délka úseku: 540 m
• Cena: 1 782 137 Kč vč. DPH
PO OPRAVĚ
III/1173 OTMÍČE – PRŮTAH
PO OPRAVĚ
PO OPRAVĚ
III/2381 DOKSY
TAV
PŮVODNÍ S
TAV
PŮVODNÍ S
• Staničení: km 2,200 – 2,760
• Délka úseku: 560 m
• Cena: 1 906 819 Kč vč. DPH
• Staničení: km 0,570 – 1,140
• Délka úseku: 570 m
• Cena: 3 937 301 Kč vč. DPH
III/1164 CHYŇAVA - PRŮTAH
PO OPRAVĚ
PO OPRAVĚ
TAV
PŮVODNÍ S
• Staničení: km 5,472 – 6,400
• Délka úseku: 928 m
• Cena: 4 733 068 Kč vč. DPH
Cestující se v autobusech ve Středočeském kraji za necelé dva roky dočkají
výrazné změny odbavení. Do autobusů
přestanou nastupovat výhradně předními dveřmi, ale budou moci nastupovat
všemi, jako je to zvykem například
v MHD. Změnu na svém zasedání v prosinci 2022 posvětili krajští radní. Kraj
zároveň ve spolupráci s Integrovanou
dopravou Středočeského kraje (IDSK)
zajistí rozjezd nové organizační jednotky kontrolující přepravu. Ta by měla
zaměstnat až 150 pracovníků, kteří
pokryjí svými středisky celý Středočeský kraj a zajistí, aby kraji neodcházely
tržby jízdou na černo. Novinka začne
platit od roku 2024.
„Naším cílem je zpřístupnit a zpříjemnit cestování po Středočeském kraji co
největšímu počtu obyvatel. Nově už
nebudou muset cestující čekat ve frontě na zastávkách. Nezřídka za nepřízně
počasí. Autobus přijede, cestující se
vymění a pokračuje dál. Sníží se tedy
počet minut strávených ve stanicích,
tj. stanicování, což povede ke zrychlení
přepravy a lepšímu dodržování jízdního
řádu,“ vyzdvihuje novinku Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Kraj předpokládá, že čím dál více lidí
bude jezdit na předplacené kupony
(nahrané např. na kartičce Lítačka,
In Kartě ČD či v aplikaci PID Lítačka
atd.). S novým systémem odbavení se
však pojí i změna přepravní kontroly.
Rekonstrukce „Barranďáku“ jde do druhé etapy
Již v květnu odstartuje druhá etapa
rekonstrukce pražského Barrandovského mostu, dopravní tepny, kterou denně
využije 144 tisíc vozidel. Na mostě
bude doprava vedena ve třech provizorních jízdních pruzích v každém směru.
Zvažte tedy, zda jsou vaše cesty přes
most opravdu nezbytné, a pokud už to
nejde jinak, zvažte, zda je nemůžete
absolvovat v časech slabšího provozu,
abyste mohli cestovat bezpečněji a bez
zdržení, tedy i zbytečného stresu.
Pokud chcete každý den hladce projet
do práce, nota bene autem, rozhodně
využijte některou z chytrých mobilních
aplikací. Třeba Waze, Google Maps
anebo Mapy.cz. Spíše se ale do Prahy
dopravte hromadnou dopravou.
Ale zpět ke stavbě. První etapu rekonstrukce si most dopřál už loni. Stavbaři
odstranili strakonickou rampu, odfrézovali povrchy jižní poloviny jižního
mostu, odřízli části mostní konstrukce
a chodníkové římsy a zaměřili se i na
další bourací práce, odvodnění a pokládku nového vozovkového souvrství.
Dělníci se činili i uvnitř mostu, kde
měli za úkol provrtat otvory v příčnících mostu, které jsou uvnitř nosné
konstrukce nad podpěrami. Jednalo se
o vrty přes hustě vyztuženou a armovanou železobetonovou stěnu, s předpínací výztuží a předpínacími tyčemi. Poté
betonovali deviátory atd.
Zbývající tři etapy jsou naplánované na
letošek a další dva roky, přičemž se vždy
koordinují s dalšími stavbami v Praze
a Středočeském kraji. Letošní první
práce jsou naplánované již na březen
a duben. Během nich ale nebude nutné
zásadně omezovat dopravu. Stavbaři
se zaměří na vnitřek komor a připraví
je pro dodatečné předpětí, na výměnu
části ložisek, sanaci opěrné zdi podél
strakonické rampy a pilířů barrandov-
ské rampy, a také na výměnu ložisek na
barrandovské rampě.
Zahájení prací se zásadním dopadem
na dopravu je plánováno na polovinu května. Stavbaři budou frézovat
povrchy, odstraňovat mostní svršek
i stávající vybavení v severní polovině
jižního mostu a na barrandovské rampě od Barrandova. Dále vymění dilatační závěry, sanují spodní části nosné
konstrukce jižního mostu, postaví nové
římsy, vymění zbývající části atd.
Na mostě bude doprava vedena ve
třech provizorních jízdních pruzích
v každém směru. Největším omezením,
které zásadně dopravu v Praze ovlivní,
bude uzavření rampy od Barrandova
ve směru na Jižní spojku, a to současně s dopravním omezením na mostě.
Nebude tedy možné ulicí K Barrandovu
sjíždět přímo na Barrandovský most
a dále pokračovat na Jižní spojku.
Objízdná trasa povede po D0 (Pražský
okruh) Lochkovským tunelem a po
Strakonické ulici zpět na Barrandovský
most a Jižní spojku. Pro vzdálenější cíle,
jako jsou Modřany, Kamýk či Chodov,
bude možné pokračovat dále po okruhu
D0 na sjezd Písnice, který se plánuje
v době rekonstrukce mostu otevřít,
a dále do centra pokračovat po Libušské
ulici, či pokračovat dál po D0 na sjezd
Vestec, popřípadě až k dálnici D1
a odtud pak zamířit do centra po ulicích
Brněnská a 5. května.
Barrandovský most se řadí mezi
nejrozsáhlejší mostní díla v Praze
a okolí s celorepublikovým významem.
Budoval se deset let a kompletně se
otevřel v roce 1988 (jeho jižní polovina
dokonce už v září 1983). „Barranďák“
je klíčovou součástí Městského okruhu,
objíždějícího užší centrum Prahy, proto
i jeho rekonstrukce je jednou z dopravně nejnáročnějších oprav v Praze
i Středočeském kraji.
Autobusy budou namátkově cestovat
i revizoři, kteří však nebudou zaměstnanci Dopravního podniku hlavního
města Prahy (DPP), ale nově IDSK.
Ta kvůli tomu zřídí nové oddělení
přepravní kontroly. „Novinku začneme
rozjíždět postupně. Čekají nás výběrová řízení na advokátní kancelář, která
bude řešit pokuty, na firmu, která dodá
multislotové čtečky, a také začnou
pečlivá výběrová řízení na kontrolory.
Od nich budeme očekávat zdravotní
i psychickou způsobilost,“ jmenuje
Petr Borecký další kroky a pokračuje: „Postupné změny by měly začít
ve vybraných regionech v roce 2024,
od roku 2025 bude systém zaveden
v celém kraji. Cílem je, abychom tímto
krokem nezapříčinili ponížení výnosů
z jízdného.“
Současný systém kontrol není do
budoucna udržitelný. Problémem je
zejména nízký počet revizorů DPP
určených pro výkon na území kraje.
Navíc převládá přístup sankční na
úkor systematické, permanentní
a preventivní kontroly. Do nového
systému kraj přidá osvědčené postupy
z jiných krajů a jejich organizátorů
přepravy.
Rozvoj nového oddělení je rozplánován do tří etap, vždy po roce. Kumulativní součet nákladů na rozjezd by
měl v roce 2025 činit zhruba 166,7
milionu korun.
Foto Valeo
TAV
PŮVODNÍ S