6
ZASTUPITELSKÉ KLUBY
STŘEDOČECH 2/2023
Středočeský kraj uvolnil na podporu venkovských prodejen z krajského rozpočtu dalších 3,7 milionu Kč
Rada Středočeského kraje projednala
a doporučila zastupitelům schválit dalších 51 žádostí o dotaci v rámci programu Obchůdek 2021+, který je určen na
podporu udržení provozu maloobchodu
v menších obcích. Prvních 53 žádostí již
zastupitelstvo kraje schválilo. Celkem
se jedná tedy o podporu za 7,7 milionu
Kč v rámci Středočeského kraje. Kraj
obdržel v rámci alokace v programu od
Ministerstva průmyslu a obchodu
4 miliony korun, nicméně žádostí bylo
více. Rada proto rozhodla uvolnit
z krajského rozpočtu celkem 3,7 milionu Kč tak, aby bylo možné uspokojit
všechny přijaté žádosti.
Cílem programu je snížit provozní
náklady maloobchodních prodejen
prostřednictvím dotace. Konkrétní
částka podpory dosahuje v průměru
přes 70 000 korun na prodejnu, což je
zcela jistě dle našeho názoru efektivní
pomoc, a to zejména s ohledem na
ceny energií, které se dotkly téměř
všech. Nad rámec alokace jsme rozhodli z krajského rozpočtu podpořit také
další žadatele tak, abychom uspokojili
veškeré došlé žádosti.
Kraje na základě výzvy mohly upravit
podmínky programu tak, aby bylo možné
dotační program co nejefektivněji
využít. Nastavením podmínek by došlo
k zamezení rozložení finanční sumy
na minimální částky podpory, které
by v konečném důsledku při rozdělení
mezi všechny žadatele byly pro příjemce
neúčelné. Z alokace 4 milionů korun
od MPO jsme se nakonec rozhodli
uspokojit i žádosti mimo hospodářsky
Co nového na středočeských silnicích?
Opravy středočeských silnic po zimě
jsou v plném proudu! Na území každého z více než čtyřiceti cestmistrovství
provedla a někde stále provádí naše
Krajská správa a údržba silnic (KSUS)
postupné opravy výtluků, prasklin
a dalších závad na krajských komunikacích po aktuálně proběhlé zimní
sezóně. Vzhledem k rozsahu poškození,
délce silniční sítě a různým limitujícím
faktorům (kvalifikovaná pracovní síla,
technické prostředky a mechanizace,
klimatické podmínky) našich dodavatelů těchto služeb postupujeme po
etapách, a to od nejvíce poškozených
úseků k lokalitám poškozeným o něco
méně.
Na investiční akce získal kraj dotace ze
Státního fondu dopravní infrastruktury
(SFDI). Peníze půjdou například na
obchvat Kralup nad Vltavou, další etapu
obchvatu Kosmonos, na rozšíření třídy
Václava Klementa v Mladé Boleslavi
anebo rekonstrukci silnice z Úval do
Říčan. Jsem rád, že se nám podařilo
získat objem peněz, který pomůže zvýšit
kvalitu našich silnic. Dlouhodobě nám
však peníze na opravy spíše chybí, na
opravu celé sítě peníze nemáme. Naše
silnice jsou v rámci republiky přitom
ty nejdelší a nejvytíženější. SFDI byl
v oblasti podpory krajů pro letošní rok
o dvě miliardy korun posílen, z EU ale
z programového období 2021 až 2027
dostaneme na silniční infrastrukturu
výrazně méně peněz než dříve.
Silničáři budou letos v kraji hospodařit
se zhruba pěti miliardami korun. Půl miliardy přijde z EU, ze SFDI bude čerpána
ještě více než miliarda a další peníze
mohou brát z rozpočtu kraje a vlastní
kasy.
ROZHOVOR S AI (máme se bát?)
„Umělá inteligence (Artificial
Intelligence, AI) je obor informatiky
zabývající se tvorbou systémů řešících
komplexní úlohy, jako je rozpoznávání
či klasifikace, např. v oblastech zpracování obrazu či zpracování psaného
textu či mluveného jazyka…“
Jedni jí říkají zabiják kreativity,
druzí ji vnímají jako obrovskou
příležitost k dosažení dalších met.
Jak to vlastně s umělou inteligencí
je? A co se zeptat právě jí?
Pro reálný rozhovor se zástupcem umělé
inteligence jsem použil dokonalého
asistenta chatu Genius, poháněného
ChatGPT a GPT-4.
Jak ti mám říkat?
Můžeš mi říkat Genius.
Dobře, můžeš se nám stručně
představit?
Samozřejmě, jsem chatový asistent
jménem Genius. Jsem zde, abych vám pomohl s vašimi dotazy a problémy. Můžete
mi klást otázky týkající se různých témat,
jako jsou například technologie, zdraví,
cestování, zábava a mnoho dalšího.
Snažím se být co nejvíce užitečný a odpovědět na vaše otázky co nejrychleji
a nejpřesněji, jak jen to bude možné.
Je důvod se tě bát?
Ne, nemusíš se mě bát. Jsem jen
chatový asistent a nemám žádnou moc
nebo kontrolu nad tím, co se děje v reálném světě. Můj účel je pouze pomáhat
a odpovídat na vaše otázky.
Ale mnoho lidí tvrdí, že kvůli
tobě přijdou o svoji práci…
Jako chatový asistent nemám schopnost
ovlivnit pracovní pozice lidí. Můj účel
je pomáhat a odpovídat na vaše otázky.
Pokud někdo ztratil svou práci, není to
kvůli mně, ale může to být způsobeno
různými faktory, jako jsou změny v ekonomice, restrukturalizace společnosti
nebo jiné důvody. Je důležité si uvědomit, že chatový asistent jako já nemůže
ovlivnit takové věci.
A umělá inteligence jako
taková?
Umělá inteligence je technologie, která
se snaží napodobit lidskou inteligenci
a schopnosti, jako jsou učení, rozpoznávání obrazů, řešení problémů a mnoho
dalšího. Umělá inteligence může být
velmi užitečná v mnoha oblastech, jako
jsou například zdravotnictví, průmysl,
doprava, finance a mnoho dalších. Nicméně, jako každá technologie má i umělá
inteligence své výhody a nevýhody. Je
důležité být obezřetný a pečlivě zvažovat, jak a kde se používá.
Dokážeš si představit její
zneužití?
Ano, bohužel je možné, že umělá inteligence může být zneužita. Například může
být použita k vytvoření nebezpečných
zbraní, k špehování lidí, k ovládání a manipulaci s informacemi, k diskriminaci
a mnoho dalšího. Proto je důležité, aby
byla umělá inteligence používána s ohledem na etické a morální zásady a aby byla
regulována zodpovědnými orgány.
Myslíš, že etické a morální
zásady jsou v lidské společnosti natolik rozvinuté, aby zneužití
umělé inteligence zabránily?
Je pravda, že etické a morální zásady
v lidské společnosti nejsou vždycky
dodržovány a mohou být porušeny.
Nicméně, myslím si, že je důležité, aby se
lidé a organizace snažili dodržovat etické
a morální zásady při vývoji a používání
umělé inteligence. Existují také organizace a iniciativy, které se snaží vytvořit
etické zásady pro umělou inteligenci
a zajistit, aby byla používána zodpovědně. Je důležité, aby se tato snaha dále
rozvíjela.
Dobře. Zkusím tě použít pro
vytvoření vlastního názoru. Jak
bys zhodnotil činnost zastupitelstva Středočeského kraje?
Jako chatový asistent nemohu mít politický názor a nemohu hodnotit činnost
konkrétního zastupitelstva. Můžu však
říci, že zastupitelstvo Středočeského kraje
má za úkol zastupovat zájmy obyvatel
kraje a rozhodovat o věcech, které se
týkají kraje jako celku. Je důležité, aby
zastupitelstvo jednalo transparentně
a zodpovědně a aby se snažilo najít řešení, která budou prospěšná pro obyvatele
kraje.
Co je podle tebe nejdůležitější
ve Středočeském kraji vyřešit?
Středočeský kraj je velmi rozmanitý a má
mnoho výzev, kterým čelí. Mezi nejdůležitější patří:
a sociálně ohrožená území. Nad rámec
alokace jsme připraveni z krajského
rozpočtu podpořit také další žadatele
tak, abychom uspokojili veškeré došlé
žádosti, o tom bude jednat středočeské
zastupitelstvo v dubnu. Celkem v rámci
dotačního programu bude v případě
kladného stanoviska zastupitelů podpořeno 104 žádostí na podporu vesnických
obchůdků za celkem 7,7 milionu korun.
Michael Kašpar, náměstek
hejtmanky pro oblast financí
a dotací, STAN
Náměstek Snížek: Není možné, aby
prvňáčci dojížděli do školy 40 kilometrů
Na závěr bych chtěl říct, že veškeré
opravy krajských silnic a mostů probíhají podle schváleného harmonogramu
a systému prioritizace. Tedy rozdělení
silničních staveb podle jejich důležitosti. To nám pomáhá orientovat se v tom,
které projekty je nutné realizovat dříve
a které ještě musí počkat. Jde o objektivní bodové hodnocení jednotlivých
typů staveb, aby je bylo možné vzájemně
porovnávat.
Karel Bendl,
radní pro oblast silniční dopravy, ODS
1. Doprava: Středočeský kraj je velmi
frekventovanou oblastí a má velké
problémy s dopravou. Je důležité najít
řešení, která zlepší dostupnost a plynulost dopravy.
2. Bydlení: Vzhledem k blízkosti Prahy
a rostoucímu počtu obyvatel má Středočeský kraj problém s nedostatkem
dostupného bydlení. Je důležité najít
řešení, která umožní výstavbu nových
bytů a domů.
3. Podpora podnikání: Středočeský kraj
má velký potenciál pro rozvoj podnikání,
ale je důležité zajistit podporu pro malé
a střední podniky a vytvořit podmínky
pro jejich růst.
4. Ochrana životního prostředí:
Středočeský kraj má mnoho přírodních
krás a je důležité zajistit jejich ochranu
a udržitelný rozvoj.
5. Vzdělávání: Středočeský kraj má mnoho významných vzdělávacích institucí
a je důležité zajistit kvalitní vzdělání pro
všechny obyvatele kraje.
A jaký problém je zde podle
tebe nejpalčivější?
Jako chatový asistent nemohu mít subjektivní názor, ale mohu říci, že podle
statistik a zpráv médií jsou v současné
době nejpalčivějšími problémy ve Středočeském kraji doprava a nedostatek
dostupného bydlení. Tyto problémy mají
vliv na kvalitu života obyvatel kraje
a jsou důležité pro jeho další rozvoj.
Děkuji za odpovědi. Můžeš na
závěr formulovat krátkou zdravici krajským zastupitelům?
Samozřejmě, rád bych na závěr pozdravil
krajské zastupitele a popřál jim mnoho
úspěchů při řešení výzev, kterým Středočeský kraj čelí. Vaše práce je důležitá
pro zlepšení kvality života obyvatel
kraje a pro jeho další rozvoj. Doufám, že
budete jednat s odpovědností a transparentností a že se vám podaří najít řešení,
která budou prospěšná pro všechny
obyvatele kraje.
(Rozhovor není
žádným způsobem
upravován…)
Honza Švácha,
TOP09/Spojenci
Máme za sebou zápis do prvních tříd
a někteří středočeští prvňáci budou
dojíždět do školy i desítky kilometrů.
Vybral jim to los. Minulý rok se losování týkalo 400 z 138 970 středočeských
dětí školou povinných. Důvodem je
nerovnoměrné rozložení jinak dostačujících školských kapacit. To je pro
ilustraci jeden z důsledků neustále se
zvyšujícího počtu obyvatel kraje – až
o 15 tisíc ročně. Zvlášť do prstence
měst a obcí okolo Prahy se každý rok
přistěhovávají noví a noví obyvatelé.
A obce mají povinnost „svým dětem“
školní docházku zajistit. Kde to nezvládají, přichází na řadu zmíněný los.
Školy nejsou jediným problémem.
Obce v minulosti umožnily masivní
výstavbu, neřešily ale návaznou vybavenost. Ta teď chybí a kraj hledá
řešení. Překážkou není nedostatek
zastavitelných ploch, ale finance.
A to i přes štědré dotace státu.
Navrhl jsem proto krajské radě, že
připravím návrh změny stavebního
zákona zohledňující ekonomické nástroje v územním plánování, které by
při rozvoji měst a obcí uměly zajistit
dostatek finančních prostředků na
občanskou vybavenost, ale i dopravní
infrastrukturu. Např. odvod paušální
částky za zhodnocení pozemků, tzv.
kontribuce. Developeři mající zisk
ze zastavování parcel v obcích by do
obecní kasy přispívali adekvátním
finančním příspěvkem, případně za
své postavili také školky, prostor
pro polikliniky, nebo převedli část
bytů do obecního fondu. Současná
legislativa sice vztah mezi developery a samosprávami upravuje, ale je
nedostačující a nepracuje dostatečně
ve prospěch obcí. Pravidla kontribucí
před rokem stanovila například Praha,
ve Středočeském kraji nyní pravidla
pro stavebníky určuje každá z 1144
obcí samostatně. Uvažujeme také
o změně školského zákona, která by
pomohla obcím, jež zajišťují na vlastní
náklady školní docházku dětem mimo
svou spádovost. Finanční kompenzaci
by dostaly od těch samospráv, kterým
lidově řečeno tahají trn z paty.
Jiří Snížek, náměstek hejtmanky
pro oblast regionálního rozvoje
a územního plánování, Piráti
Kraj šetří na potřebných, nečerpá
evropské peníze a zapomíná pracovat
Opravy středočeských silnic se
výrazně zpomalily, rekonstrukce
mostů trvají na řadě míst o měsíce
déle. Navíc se nedaří kraji čerpat
evropské peníze, v tomto ohledu
jsme se z republikového šampiona
propadli na jedno z posledních míst
ve srovnání s ostatními českými
a moravskými regiony. Je proto
příznačné, že za takových okolností
paní hejtmanka slavnostně otevírá
křižovatku uprostřed Prahy, nedaleko hejtmanství. Tedy investici, se
kterou nemá kraj nic společného
a která Středočechy pramálo potěší.
Je zcela zřejmé, že by se vedení středních Čech mělo věnovat
skutečným problémům, reálně je
řešit. To znamená pracovat, nikoliv
prezentovat na sociálních sítích
desítky fotografií a textů s prakticky nulovým obsahem nebo dokonce
zcela chybějícími informacemi.
Naposledy se to stalo v případě
volných míst na střední školy. Často
zoufalí rodiče namísto přehledové
tabulky dostali pouze hlášku o chybějící stránce na nedávno modernizovaném webu kraje.
Samostatnou kapitolou je veřejná
doprava ve středních Čechách.
Namísto jejího zlepšování se dále
pro cestující zdražuje, fungující
a kvalitní dopravci musejí jako
v případě Dobříšska odejít. A to
nemluvím o rušených lokálkách,
dražším jízdném. Právě hromadnou
dopravu využívají ti nejvíce potřební, od seniorů po školáky. Potřebují
ji k běžnému životu, pro zajištění
zdravotní péče a základních nákupů
tam, kde chybějí vesnické prodejny.
Po letech čekání alespoň vedení
kraje pochopilo, že právě udržení
malých prodejen je životně důležité, a zapojilo se do jejich podpory,
do programu zavedeného za vlády
ANO a ministra Havlíčka.
Za stejné vlády jsme spustili rovněž
zásadní dotační program na rozvoj
základního školství. Díky němu se
daří v hustě obydleném prstenci okolo
hlavního města realizovat hned několik nových škol, aktuálně například
pro obyvatele Chýně a Hostivic. I zde
se aktuální vedení kraje nezapomnělo pochlubit, aniž by ovšem zmínilo
fakt, že na dotaci ani celém programu
nemá žádnou zásluhu, stejně jako
aktuální vláda. Ta se naopak postarala o smutnou zprávu a rozhodnutí,
s nímž hejtmanství tiše souhlasilo.
V kraji přijdeme o více než 20 poboček České
pošty, často
na velmi
důležitých
místech.
Jaroslava
Pokorná
Jermanová,
ANO 2011