6

ZASTUPITELSKÉ KLUBY

STŘEDOČECH 2/2023

Středočeský kraj uvolnil na podporu venkovských prodejen z krajského rozpočtu dalších 3,7 milionu Kč

Rada Středočeského kraje projednala

a doporučila zastupitelům schválit dalších 51 žádostí o dotaci v rámci programu Obchůdek 2021+, který je určen na

podporu udržení provozu maloobchodu

v menších obcích. Prvních 53 žádostí již

zastupitelstvo kraje schválilo. Celkem

se jedná tedy o podporu za 7,7 milionu

Kč v rámci Středočeského kraje. Kraj

obdržel v rámci alokace v programu od

Ministerstva průmyslu a obchodu

4 miliony korun, nicméně žádostí bylo

více. Rada proto rozhodla uvolnit

z krajského rozpočtu celkem 3,7 milionu Kč tak, aby bylo možné uspokojit

všechny přijaté žádosti.

Cílem programu je snížit provozní

náklady maloobchodních prodejen

prostřednictvím dotace. Konkrétní

částka podpory dosahuje v průměru

přes 70 000 korun na prodejnu, což je

zcela jistě dle našeho názoru efektivní

pomoc, a to zejména s ohledem na

ceny energií, které se dotkly téměř

všech. Nad rámec alokace jsme rozhodli z krajského rozpočtu podpořit také

další žadatele tak, abychom uspokojili

veškeré došlé žádosti.

Kraje na základě výzvy mohly upravit

podmínky programu tak, aby bylo možné

dotační program co nejefektivněji

využít. Nastavením podmínek by došlo

k zamezení rozložení finanční sumy

na minimální částky podpory, které

by v konečném důsledku při rozdělení

mezi všechny žadatele byly pro příjemce

neúčelné. Z alokace 4 milionů korun

od MPO jsme se nakonec rozhodli

uspokojit i žádosti mimo hospodářsky

Co nového na středočeských silnicích?

Opravy středočeských silnic po zimě

jsou v plném proudu! Na území každého z více než čtyřiceti cestmistrovství

provedla a někde stále provádí naše

Krajská správa a údržba silnic (KSUS)

postupné opravy výtluků, prasklin

a dalších závad na krajských komunikacích po aktuálně proběhlé zimní

sezóně. Vzhledem k rozsahu poškození,

délce silniční sítě a různým limitujícím

faktorům (kvalifikovaná pracovní síla,

technické prostředky a mechanizace,

klimatické podmínky) našich dodavatelů těchto služeb postupujeme po

etapách, a to od nejvíce poškozených

úseků k lokalitám poškozeným o něco

méně.

Na investiční akce získal kraj dotace ze

Státního fondu dopravní infrastruktury

(SFDI). Peníze půjdou například na

obchvat Kralup nad Vltavou, další etapu

obchvatu Kosmonos, na rozšíření třídy

Václava Klementa v Mladé Boleslavi

anebo rekonstrukci silnice z Úval do

Říčan. Jsem rád, že se nám podařilo

získat objem peněz, který pomůže zvýšit

kvalitu našich silnic. Dlouhodobě nám

však peníze na opravy spíše chybí, na

opravu celé sítě peníze nemáme. Naše

silnice jsou v rámci republiky přitom

ty nejdelší a nejvytíženější. SFDI byl

v oblasti podpory krajů pro letošní rok

o dvě miliardy korun posílen, z EU ale

z programového období 2021 až 2027

dostaneme na silniční infrastrukturu

výrazně méně peněz než dříve.

Silničáři budou letos v kraji hospodařit

se zhruba pěti miliardami korun. Půl miliardy přijde z EU, ze SFDI bude čerpána

ještě více než miliarda a další peníze

mohou brát z rozpočtu kraje a vlastní

kasy.

ROZHOVOR S AI (máme se bát?)

„Umělá inteligence (Artificial

Intelligence, AI) je obor informatiky

zabývající se tvorbou systémů řešících

komplexní úlohy, jako je rozpoznávání

či klasifikace, např. v oblastech zpracování obrazu či zpracování psaného

textu či mluveného jazyka…“

Jedni jí říkají zabiják kreativity,

druzí ji vnímají jako obrovskou

příležitost k dosažení dalších met.

Jak to vlastně s umělou inteligencí

je? A co se zeptat právě jí?

Pro reálný rozhovor se zástupcem umělé

inteligence jsem použil dokonalého

asistenta chatu Genius, poháněného

ChatGPT a GPT-4.

Jak ti mám říkat?

Můžeš mi říkat Genius.

Dobře, můžeš se nám stručně

představit?

Samozřejmě, jsem chatový asistent

jménem Genius. Jsem zde, abych vám pomohl s vašimi dotazy a problémy. Můžete

mi klást otázky týkající se různých témat,

jako jsou například technologie, zdraví,

cestování, zábava a mnoho dalšího.

Snažím se být co nejvíce užitečný a odpovědět na vaše otázky co nejrychleji

a nejpřesněji, jak jen to bude možné.

Je důvod se tě bát?

Ne, nemusíš se mě bát. Jsem jen

chatový asistent a nemám žádnou moc

nebo kontrolu nad tím, co se děje v reálném světě. Můj účel je pouze pomáhat

a odpovídat na vaše otázky.

Ale mnoho lidí tvrdí, že kvůli

tobě přijdou o svoji práci…

Jako chatový asistent nemám schopnost

ovlivnit pracovní pozice lidí. Můj účel

je pomáhat a odpovídat na vaše otázky.

Pokud někdo ztratil svou práci, není to

kvůli mně, ale může to být způsobeno

různými faktory, jako jsou změny v ekonomice, restrukturalizace společnosti

nebo jiné důvody. Je důležité si uvědomit, že chatový asistent jako já nemůže

ovlivnit takové věci.

A umělá inteligence jako

taková?

Umělá inteligence je technologie, která

se snaží napodobit lidskou inteligenci

a schopnosti, jako jsou učení, rozpoznávání obrazů, řešení problémů a mnoho

dalšího. Umělá inteligence může být

velmi užitečná v mnoha oblastech, jako

jsou například zdravotnictví, průmysl,

doprava, finance a mnoho dalších. Nicméně, jako každá technologie má i umělá

inteligence své výhody a nevýhody. Je

důležité být obezřetný a pečlivě zvažovat, jak a kde se používá.

Dokážeš si představit její

zneužití?

Ano, bohužel je možné, že umělá inteligence může být zneužita. Například může

být použita k vytvoření nebezpečných

zbraní, k špehování lidí, k ovládání a manipulaci s informacemi, k diskriminaci

a mnoho dalšího. Proto je důležité, aby

byla umělá inteligence používána s ohledem na etické a morální zásady a aby byla

regulována zodpovědnými orgány.

Myslíš, že etické a morální

zásady jsou v lidské společnosti natolik rozvinuté, aby zneužití

umělé inteligence zabránily?

Je pravda, že etické a morální zásady

v lidské společnosti nejsou vždycky

dodržovány a mohou být porušeny.

Nicméně, myslím si, že je důležité, aby se

lidé a organizace snažili dodržovat etické

a morální zásady při vývoji a používání

umělé inteligence. Existují také organizace a iniciativy, které se snaží vytvořit

etické zásady pro umělou inteligenci

a zajistit, aby byla používána zodpovědně. Je důležité, aby se tato snaha dále

rozvíjela.

Dobře. Zkusím tě použít pro

vytvoření vlastního názoru. Jak

bys zhodnotil činnost zastupitelstva Středočeského kraje?

Jako chatový asistent nemohu mít politický názor a nemohu hodnotit činnost

konkrétního zastupitelstva. Můžu však

říci, že zastupitelstvo Středočeského kraje

má za úkol zastupovat zájmy obyvatel

kraje a rozhodovat o věcech, které se

týkají kraje jako celku. Je důležité, aby

zastupitelstvo jednalo transparentně

a zodpovědně a aby se snažilo najít řešení, která budou prospěšná pro obyvatele

kraje.

Co je podle tebe nejdůležitější

ve Středočeském kraji vyřešit?

Středočeský kraj je velmi rozmanitý a má

mnoho výzev, kterým čelí. Mezi nejdůležitější patří:

a sociálně ohrožená území. Nad rámec

alokace jsme připraveni z krajského

rozpočtu podpořit také další žadatele

tak, abychom uspokojili veškeré došlé

žádosti, o tom bude jednat středočeské

zastupitelstvo v dubnu. Celkem v rámci

dotačního programu bude v případě

kladného stanoviska zastupitelů podpořeno 104 žádostí na podporu vesnických

obchůdků za celkem 7,7 milionu korun.



Michael Kašpar, náměstek

hejtmanky pro oblast financí

a dotací, STAN

Náměstek Snížek: Není možné, aby

prvňáčci dojížděli do školy 40 kilometrů

Na závěr bych chtěl říct, že veškeré

opravy krajských silnic a mostů probíhají podle schváleného harmonogramu

a systému prioritizace. Tedy rozdělení

silničních staveb podle jejich důležitosti. To nám pomáhá orientovat se v tom,

které projekty je nutné realizovat dříve

a které ještě musí počkat. Jde o objektivní bodové hodnocení jednotlivých

typů staveb, aby je bylo možné vzájemně

porovnávat.

Karel Bendl,

radní pro oblast silniční dopravy, ODS

1. Doprava: Středočeský kraj je velmi

frekventovanou oblastí a má velké

problémy s dopravou. Je důležité najít

řešení, která zlepší dostupnost a plynulost dopravy.

2. Bydlení: Vzhledem k blízkosti Prahy

a rostoucímu počtu obyvatel má Středočeský kraj problém s nedostatkem

dostupného bydlení. Je důležité najít

řešení, která umožní výstavbu nových

bytů a domů.

3. Podpora podnikání: Středočeský kraj

má velký potenciál pro rozvoj podnikání,

ale je důležité zajistit podporu pro malé

a střední podniky a vytvořit podmínky

pro jejich růst.

4. Ochrana životního prostředí:

Středočeský kraj má mnoho přírodních

krás a je důležité zajistit jejich ochranu

a udržitelný rozvoj.

5. Vzdělávání: Středočeský kraj má mnoho významných vzdělávacích institucí

a je důležité zajistit kvalitní vzdělání pro

všechny obyvatele kraje.

A jaký problém je zde podle

tebe nejpalčivější?

Jako chatový asistent nemohu mít subjektivní názor, ale mohu říci, že podle

statistik a zpráv médií jsou v současné

době nejpalčivějšími problémy ve Středočeském kraji doprava a nedostatek

dostupného bydlení. Tyto problémy mají

vliv na kvalitu života obyvatel kraje

a jsou důležité pro jeho další rozvoj.

Děkuji za odpovědi. Můžeš na

závěr formulovat krátkou zdravici krajským zastupitelům?

Samozřejmě, rád bych na závěr pozdravil

krajské zastupitele a popřál jim mnoho

úspěchů při řešení výzev, kterým Středočeský kraj čelí. Vaše práce je důležitá

pro zlepšení kvality života obyvatel

kraje a pro jeho další rozvoj. Doufám, že

budete jednat s odpovědností a transparentností a že se vám podaří najít řešení,

která budou prospěšná pro všechny

obyvatele kraje.

(Rozhovor není

žádným způsobem

upravován…)

Honza Švácha,

TOP09/Spojenci

Máme za sebou zápis do prvních tříd

a někteří středočeští prvňáci budou

dojíždět do školy i desítky kilometrů.

Vybral jim to los. Minulý rok se losování týkalo 400 z 138 970 středočeských

dětí školou povinných. Důvodem je

nerovnoměrné rozložení jinak dostačujících školských kapacit. To je pro

ilustraci jeden z důsledků neustále se

zvyšujícího počtu obyvatel kraje – až

o 15 tisíc ročně. Zvlášť do prstence

měst a obcí okolo Prahy se každý rok

přistěhovávají noví a noví obyvatelé.

A obce mají povinnost „svým dětem“

školní docházku zajistit. Kde to nezvládají, přichází na řadu zmíněný los.

Školy nejsou jediným problémem.

Obce v minulosti umožnily masivní

výstavbu, neřešily ale návaznou vybavenost. Ta teď chybí a kraj hledá

řešení. Překážkou není nedostatek

zastavitelných ploch, ale finance.

A to i přes štědré dotace státu.

Navrhl jsem proto krajské radě, že

připravím návrh změny stavebního

zákona zohledňující ekonomické nástroje v územním plánování, které by

při rozvoji měst a obcí uměly zajistit

dostatek finančních prostředků na

občanskou vybavenost, ale i dopravní

infrastrukturu. Např. odvod paušální

částky za zhodnocení pozemků, tzv.

kontribuce. Developeři mající zisk

ze zastavování parcel v obcích by do

obecní kasy přispívali adekvátním

finančním příspěvkem, případně za

své postavili také školky, prostor

pro polikliniky, nebo převedli část

bytů do obecního fondu. Současná

legislativa sice vztah mezi developery a samosprávami upravuje, ale je

nedostačující a nepracuje dostatečně

ve prospěch obcí. Pravidla kontribucí

před rokem stanovila například Praha,

ve Středočeském kraji nyní pravidla

pro stavebníky určuje každá z 1144

obcí samostatně. Uvažujeme také

o změně školského zákona, která by

pomohla obcím, jež zajišťují na vlastní

náklady školní docházku dětem mimo

svou spádovost. Finanční kompenzaci

by dostaly od těch samospráv, kterým

lidově řečeno tahají trn z paty.

Jiří Snížek, náměstek hejtmanky

pro oblast regionálního rozvoje

a územního plánování, Piráti

Kraj šetří na potřebných, nečerpá

evropské peníze a zapomíná pracovat

Opravy středočeských silnic se

výrazně zpomalily, rekonstrukce

mostů trvají na řadě míst o měsíce

déle. Navíc se nedaří kraji čerpat

evropské peníze, v tomto ohledu

jsme se z republikového šampiona

propadli na jedno z posledních míst

ve srovnání s ostatními českými

a moravskými regiony. Je proto

příznačné, že za takových okolností

paní hejtmanka slavnostně otevírá

křižovatku uprostřed Prahy, nedaleko hejtmanství. Tedy investici, se

kterou nemá kraj nic společného

a která Středočechy pramálo potěší.

Je zcela zřejmé, že by se vedení středních Čech mělo věnovat

skutečným problémům, reálně je

řešit. To znamená pracovat, nikoliv

prezentovat na sociálních sítích

desítky fotografií a textů s prakticky nulovým obsahem nebo dokonce

zcela chybějícími informacemi.

Naposledy se to stalo v případě

volných míst na střední školy. Často

zoufalí rodiče namísto přehledové

tabulky dostali pouze hlášku o chybějící stránce na nedávno modernizovaném webu kraje.

Samostatnou kapitolou je veřejná

doprava ve středních Čechách.

Namísto jejího zlepšování se dále

pro cestující zdražuje, fungující

a kvalitní dopravci musejí jako

v případě Dobříšska odejít. A to

nemluvím o rušených lokálkách,

dražším jízdném. Právě hromadnou

dopravu využívají ti nejvíce potřební, od seniorů po školáky. Potřebují

ji k běžnému životu, pro zajištění

zdravotní péče a základních nákupů

tam, kde chybějí vesnické prodejny.

Po letech čekání alespoň vedení

kraje pochopilo, že právě udržení

malých prodejen je životně důležité, a zapojilo se do jejich podpory,

do programu zavedeného za vlády

ANO a ministra Havlíčka.

Za stejné vlády jsme spustili rovněž

zásadní dotační program na rozvoj

základního školství. Díky němu se

daří v hustě obydleném prstenci okolo

hlavního města realizovat hned několik nových škol, aktuálně například

pro obyvatele Chýně a Hostivic. I zde

se aktuální vedení kraje nezapomnělo pochlubit, aniž by ovšem zmínilo

fakt, že na dotaci ani celém programu

nemá žádnou zásluhu, stejně jako

aktuální vláda. Ta se naopak postarala o smutnou zprávu a rozhodnutí,

s nímž hejtmanství tiše souhlasilo.

V kraji přijdeme o více než 20 poboček České

pošty, často

na velmi

důležitých

místech.

Jaroslava

Pokorná

Jermanová,

ANO 2011