2
AKTUALITY
STŘEDOČECH Září 2022
Změny ve školách. Kraj má plán, jak zvýšit úspěch středoškoláků
Jak by měla vypadat budoucnost školství ve Středočeském kraji? Je středních škol a učilišť moc,
nebo málo? A mají dnešní děti zájem o obory, na
které chodili už jejich rodiče? Nejen tyto otázky
si položili na odboru školství krajského úřadu
společně s odborníky z mnoha oblastí.
Cílem bylo připravit plán s výhledem
na budoucnost školství ve středních
Čechách. Po více než roce diskusí, analýz
a konzultací vznikl dokument nazvaný
Strategie rozvoje sítě škol a školských
zařízení zřizovaných Středočeským
krajem a jejich vzdělávací nabídky do
roku 2030+. Krajské zastupitelstvo ho
schválilo těsně před prázdninami. Co
obnáší a kam směřuje?
Nejprve se vraťme do nedávné historie.
Síť škol a školských zařízení ve Středočeském kraji prošla první etapou úprav
v období od roku 2001 do roku 2008. Kraj
byl tehdy hodnocen jako jeden z nejúspěšnějších regionů v oblasti vzdělávání.
„Další kroky bohužel nenásledovaly. Výsledkem je přílišná rozdrobenost středních
škol, postupný propad kvality vzdělávání,
nárůst roztříštěnosti a nekoncepčnosti
oborové struktury a hluboké a dlouhodobé
podfinancování provozu škol. To, až na
výjimky, znamenalo v podstatě zastavení
jejich rozvoje a postupné zhoršování podmínek nutných pro plnění jejich hlavní činnosti, tedy vzdělávání,“ říká krajský radní
pro oblast vzdělávání a sportu Milan Vácha. V některých parametrech, jako je například úspěšnost u maturitních zkoušek,
se Středočeský kraj podle zjištění České
školní inspekce dostal z předních příček
mezi kraji ČR na jedno z posledních míst.
Některé školy dlouhodobě přežívají na
samotné hranici ekonomické existence
a trpí malou naplněností. Řada velkých
školních areálů je ve špatném technickém
stavu, odborné učebny mnohdy mají
desítky let staré vybavení.
A jak tedy úroveň školství znovu zvýšit?
Cílem nové strategie je celková modernizace sítě škol a školských zařízení a jejich
vzdělávací nabídky cestou postupných
kroků a dílčích projektů. Co si pod tím
představit? „Je třeba stanovit potřebnou
kapacitu sítě škol a poměrné zastoupení
vybraných oborů. Z dlouhodobého hlediska
nemůžeme podporovat obory, na které se
hlásí pět dětí, a když dostudují, není pro
ně uplatnění. Naopak chceme mít moderní
obory, o které je zájem a jejichž absolventi
se uplatní na trhu práce. Jsou samozřejmě
i obory, kam se děti nehlásí, ale zaměstnavatelé takové profese potřebují. Tam je
potřeba vymyslet motivaci a najít způsob,
jak děti ze základních škol přilákat. Celá ta
problematika je velmi složitá, a právě proto
jsme připravili strategii, která se budoucnosti školství v kraji věnuje,“ vysvětluje
radní.
Sdílejme vybavení i nápady
Jednou z možností, jak skloubit
ekonomiku provozu, atraktivitu škol,
prostupnost oborů i kvalitní vybavení
Projekty zpestří
výuku a dají
žákům nové
zkušenosti.
Tým z kolínské
SOŠ a SOU
stavební získal
v soutěži Tvoř
jak Leonardo
první místo za
návrh propagačního předmětu
Středočeského
kraje.
Praktická výuka v SOŠ
a SOU Kladno Dubská.
dostupné většímu počtu žáků, jsou
takzvaná regionální vzdělávací centra.
„Taková centra nevzniknou mávnutím
kouzelného proutku, jde o vizi, ke které by
regionální školství mělo směřovat. Nejde
o stavbu nových vzdělávacích areálů, ani
primárně o slučování škol, a to ani fyzické,
ani administrativní, jak by se mohlo
zdát. Jde hlavně o možnosti spolupráce, sdílení kapacit s dalšími školskými
subjekty, například odborných učeben,
vybavení, učitelů, ale i sdílení zkušeností
a úzkou provázanost se zaměstnavateli.
Regionální vzdělávací centra budou moci
nabízet obory vzdělání pro všechny typy
zájemců o studium, od oborů zakončených
závěrečnou zkouškou s výučním listem
přes obory maturitní až po obory vyšších
odborných škol zakončených absolutoriem,
a to ve všech formách studia,“ nastiňuje
vizi radní Vácha. Zároveň připomíná, že
je potřeba brát v potaz další faktory, jako
je dopravní dostupnost, doprovodná
infrastruktura, tedy například možnosti
ubytování, stravování, ale i demografický
vývoj. Z toho důvodu chce kraj vždy dbát
na ponechání dostatečných rezervních
kapacit.
A které školy se mohou stát regionálním vzdělávacím centrem? Může
to být například stávající jednotlivá
inovativní škola modernizující svou
oborovou strukturu, vybavení a způsob
výuky. Může to být i skupina škol vzájemně spolupracujících v rámci území,
ale mohou to být i školy spolupracující
v rámci své nabídky oborů vzdělání
či svého zaměření. Centry by se měly
stát i školy, které projdou organizační změnou typu sloučení či splynutí,
doprovázenou optimalizací oborové
struktury. Spektrum možností je velmi
široké a vždy bude záležet na posouzení a zvážení všech kritérií a výsledků
analýz podložených fakty.
Kraj podpoří i nová gymnázia
Kraj si je vědom i nedostatečné kapacity
na některých gymnáziích. „V návaznosti
na demografickou situaci podporujeme
výstavbu nových gymnázií v Černošicích,
Jesenici a rozšíření Gymnázia v Hostivici.
Zatímco podle počtu obyvatel ve věku 15
až 18 let jsou na jedno místo na gymnáziu
tři děti třeba na Příbramsku, Rakovnicku či
Kutnohorsku, na Praze-západ je na jedno
místo patnáct dětí a na Praze-východ šest.
Průměr kraje je pět,“ doplňuje radní.
Velkou diskuzi vyvolalo v minulosti slučování gymnázií v Příbrami. „Letošní přijímací řízení ukazuje, že šlo o krok správným
směrem. Na Příbramsku je stále vzdělání
ve všech maturitních oborech nejdostupnější ve středočeském regionu. A stejně
tak je i možnost jít na gymnaziální obor
dostupnější, než je průměr ve středních
Čechách,“ říká Vácha. Jinými slovy dostat
se na střední školu s maturitou je na
Příbramsku nejsnazší v celém kraji.
Pružně se pak dalo pracovat při slučování středních odborných škol a učilišť
v Neratovicích a Kralupech nad Vltavou.
Modernizace krajských nemocnic pokračuje
Středočeský kraj i v letošním roce pokračuje v modernizaci svých nemocnic, ať
již jde o rekonstrukci stávajících pavilonů, výstavbu nových či obnovu přístrojového vybavení. Jedná se o investiční
akce, které jednoznačně zvyšují kvalitu
poskytované péče a přispívají k tomu,
aby se středočeské zdravotnictví dostalo
na „technickou“ úroveň hodnou 21. století. Jsme velmi rádi, že se nám toto daří
i v dnešní turbulentní době. Financování
těchto investičních akcí bývá zpravidla
vícezdrojové, kdy jsou využívány jak finanční prostředky z dotačních programů
EU, vlastní zdroje nemocnic či se jedná
o prostředky samotného kraje. Středočeský kraj vyčlenil na níže uvedené akce
přes 1,3 miliardy korun a další finanční
prostředky jsou připravené pro realizaci
plánovaných akcí.
• Nemocnice Kutná Hora – rekonstrukce s cílem snížení spotřeby energií.
• Oblastní nemocnice Příbram – rekonstrukce
pavilonu D2 a nový pavilon N. V novém pavilonu
najdou zázemí veškeré dětské provozy.
Stavbu si prohlédl i náměstek hejtmanky pro
zdravotnictví Pavel Pavlík.
• Nemocnice Rudolfa a Stefanie
Benešov – výstavba centrálního příjmu,
dostavba chirurgického oddělení
a propojení interny a chirurgie + nedávno
dokončené nové anatomicko-patologické
oddělení.
• Mladoboleslavská Klaudiánova nemocnice – dospávací jednotka – zcela nová jednotka, která přímo navazuje na operační
sály, čímž se sníží riziko vzniku pooperačních komplikací. Centrální laboratoře – vybavení novými automatizovanými analytickými systémy.
• Oblastní nemocnice Kolín
– dokončuje se
stavba magnetické
rezonance a chystá
se rekonstrukce
pavilonu O – ORL
ambulance, Osteocentrum, interní
oddělení.
Původně měli všichni žáci přejít do
Neratovic již k počátku tohoto školního
roku a chátrající kralupská budova měla
být dána k dispozici městu, aby mohlo
po zásadní a nákladné rekonstrukci
řešit například nedostatečné kapacity
základních škol. „Vzhledem k aktuálním
výkyvům na trhu stavebních prací by bylo
příliš riskantní všechny odborné učebny
v Neratovicích připravit hned od září,
proto částečně výuka bude pokračovat
i v Kralupech, kdy ještě jeden školní rok
samozřejmě budova vydrží,“ uvádí radní.
Mediálně sledované bylo slučování středních škol ve Středoklukách a v Kladně.
Samotný přechod žáků a pokračování
studijních oborů byl hladký. Nicméně
po sloučení se ukázalo, že v rušené
škole ve Středoklukách se nestandardně
nakládalo s majetkem a také se chybovalo
při procesu rozvázání pracovního poměru
se zaměstnanci, které sloučená škola
nepotřebuje. „Samozřejmě připravujeme
právní kroky vůči těm, kteří nehospodárně
nakládali s majetkem rušené školy ve
Středoklukách. A s bývalými zaměstnanci
hledáme cestu ke smírnému řešení,“
uzavírá Vácha.
Dokument nazvaný Strategie rozvoje
sítě škol a školských zařízení zřizovaných Středočeským
krajem a jejich
vzdělávací nabídky do
roku 2030+ najdete
na webových stránkách kraje.
Pokračování ze strany 1
Střední Čechy jsou v zastoupení
věkové skupiny dětí do 14 let mezi
celkovou populací zcela mimo
republikový průměr. Celorepubliková
statistika totiž uvádí, že dětí do 14
let tvoří v zemi zhruba 16 procent
obyvatelstva. Ve Středočeském kraji,
zejména pak v prstenci okolo Prahy,
je to ale výrazně více, a to přes 21
procent. A problém s kapacitami škol
se šíří dál do kraje.
„Premiér Petr Fiala ujistil, že se vláda
bude problematikou zabývat. Je to úkol
hlavně pro Ministerstvo financí, které
musí vyhlásit svou výzvu. Ministerstvo
školství má dotační výzvy připravené,
ale v rozpočtu musí být vyhrazeny
peníze na jejich pokrytí. Ministerstvo
pro místní rozvoj by mělo dát starostům
obcí také lepší nástroje k regulaci
výstavby. Věřím, že se podaří najít
řešení, které obcím pomůže. Připravit
novou školu je běh na dlouhou trať
a bez jistého financování se žádná obec
do výstavby nepustí. Ale je potřeba
pořád myslet na to, že jde o naše děti,
kterým hrozí, že budou v šesti letech
dojíždět do školy i čtyřicet kilometrů.
A to si opravdu nikdo nepřeje,“ uzavřela
hejtmanka.