4
ŠKOLSTVÍ
STŘEDOČECH Duben 2022
Škola, kde večer vyhánějí žáky domů
Unikátní úspěch. Studenti slánského gymnázia pracují na projektech pro Mezinárodní vesmírnou stanici.
Je pátek podvečer. Čekali bychom,
že budova školy bude tichá a prázdná. Ale jsme ve Slaném, na Gymnáziu Václava Beneše Třebízského.
Tady je rušno a živo, pracuje se na
projektech pro vesmír.
Současný neformální vedoucí, Martin
Šturm, řečený Krtek, vysvětluje:
„Laborky.cz jsou zvláštním seskupením
nadšenců do přírodních věd z řad žáků,
učitelů a přátel školy. Před dvanácti lety
jsme začínali ve třech, neustále se rozrůstáme, nyní je nás přibližně 30. Máme
30 českých rekordů s pokusy, připravujeme již 11 let experimenty pro pořad
Zázraky přírody České televize, jezdíme
s pokusy po školách, školkách a různých
popularizačních akcích, pořádáme Noc
vědců.“
K výzkumu vesmíru se dostali postupně. Nejprve byli studenti spolu s učitelem přizváni k projektu COSMIC
KISS. Díky němu se živě spojili s Mezinárodní vesmírnou stanicí a měli
možnost prostřednictvím videorozhovoru komunikovat s astronautem
ESA Matthiasem Maurerem. To byl
pro nadšence pro vědu výchozí bod
a neuvěřitelný zážitek.
Brzy přišla ještě větší výzva – Mission
Space Lab – návrhy experimentů pro
Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS).
Studenti se rozdělili do pěti skupin,
navrhli pět projektů a doufali, že
aspoň jeden projde. Jenže nemožné se stalo skutečným a do dalšího
výběru postoupily všechny! Díky tomu
dorazilo do Laborek.cz i pět počítačů,
které jsou ve stejné konfiguraci jako
na ISS, aby bylo možné vše pořádně
otestovat už na Zemi.
Pro představu, co jednotlivé experimenty znamenají: Na ISS jsou umístěny počítače s nejrůznějšími detektory a čidly. Samotné experimenty se
tedy zabývají změnou jednotlivých
veličin. První se zabývá vlivem
astronauta na teplotu nebo vlhkost
ve vesmírném modulu. Ve druhém
se zkoumá vzájemný vliv pohybu
vesmírné stanice a magnetického
pole Země. Třetí se snaží detekovat
kosmické záření. Ve čtvrtém bude
probíhat snímkování povrchu Země
v oblasti infračerveného záření, tím
se posoudí stav rostlinstva. Pátý experiment chce odhalit a vyfotografovat bouřkové jevy v ionosféře.
Koncem února byly experimenty poslány k závěrečným testům do Evropské kosmické agentury (ESA) a teď už
vané v průběhu čtyř let studia bude
nyní smysluplně používat, aplikovat
a propojovat na problematice svojí
absolventské práce.
Je třeba ještě říci, že i v tomto pojetí
nadále zůstane samostatnou zkouškou
ústní maturita z českého jazyka a literatury.
Proč jste se do projektu
zapojili?
Když se vloni v létě objevila výzva
ministerstva školství k zapojení do
pokusného ověřování tohoto pojetí
maturity, pracovali jsme zrovna na
inovované podobě našich odborných
předmětů, které jsme začali vyučovat
metodou CLIL, takže žáci probírají řešení profesních situací současně
v českém a anglickém jazyce. Právě
jsme se začali zabývat tím, jak profesní cizojazyčnou komunikaci ověříme
u maturitní zkoušky. Moderně pojatá komplexní obhajoba absolventské
práce nám přišla smysluplná.
jen všichni napjatě čekají, zda některý
experiment poletí v květnu či červnu
do vesmíru.
Zdá se až neuvěřitelné, jak se daří
udržet u studentů tak fantastické
nadšení. Jako klíčový faktor vidí „Krtek“ dobrovolnost, neformální vedení
a velký prostor pro vlastní iniciativu
studentů. Jak s oblibou říká ředitel
gymnázia, Milan Dundr, sám nadšený
chemik: „Splnil se mi sen, musím večer
vyhánět žáky ze školy.“
Atmosféra
při práci je
neformální,
zato nadšení
obrovské.
Studenti
naživo hovoří
s Matthiasem
Maurerem na
Mezinárodní
vesmírné
stanici.
Maturity jinak. Nová zkouška dospělosti
se testuje i ve středních Čechách
Hotelová škola
Poděbrady,
kterou zřizuje
Středočeský
kraj, je jednou z devíti
škol v České
republice a jedinou v našem
regionu, která letos otestuje
inovativní maturity. Novinka
ale nečeká všechny studenty,
zapojí se jen osm „dobrovolníků“. V čem bude maturita jiná
a co studenty čeká, o tom jsme
hovořili s ředitelkou školy
Janou Podolákovou.
Paní ředitelko, v čem je nová
maturita inovativní? Jaké jsou
rozdíly ve srovnání se současnou
podobou maturitních zkoušek?
Až dosud maturant prokazoval svoje
odborné a jazykové znalosti ve čtyřech
samostatných zkouškách, kdy si u každé zkoušky vylosoval číslo jednoho
maturitního tématu z okruhu dvaceti
až třiceti vypsaných témat (často se
nepřesně říká “maturitních otázek”),
ke kterému se patnáct až dvacet minut připravoval a poté měl o tomto
tématu patnáct minut povídat v samostatném projevu anebo zodpovídat
otázky zkoušejícího.
V novém pojetí, hovoří se o kompetenčním a komplexním pojetí maturitní zkoušky, student píše odbornou
absolventskou práci k vybranému
tématu z oboru hotelnictví, kterou
prezentuje před maturitní komisí.
V rámci 45 minut trvající prezentace musí komplexně prokázat svoje odborné a jazykové kompetence
ze všech čtyř dříve samostatných
zkoušek. Před zahájením zkoušky
nelosuje žádná témata. V rámci své
obhajoby bude komisi zodpovídat
odborné teoretické i prakticky zaměřené dotazy, dílčí části dokáže
prezentovat v angličtině nebo v druhém cizím jazyce. Znalosti osvojo-
Co všechno příprava na takovou maturitu obnáší?
Všichni studenti absolvovali po čtyři roky stejný vzdělávací program
a jejich odborné profesní a jazykové
portfolio znalostí a dovedností by
mělo být stejné. Maturující v novém pojetí připravují svůj výstup
před maturitní komisí v návaznosti
na svoji absolventskou práci. Čím
kvalitněji tuto práci pojednají, čím
více do hloubky se věnují teoretické
problematice svého tématu i všem
možným dílčím praktickým souvislostem, tím lépe se připraví. Rovněž
komunikace v obou cizích jazycích
bude ověřovaná na tématice související s absolventskou prací.
Inovativní maturita u vás čeká
osm studentů. Podle čeho jste
vybírali, bylo těžké je přesvědčit?
V prvním roce ověřování této koncepce se na začátku září přihlásilo ve čtyřech třídách celkem šestnáct zájemců.
S jejich učiteli jsme nakonec vybrali
osm nejlepších, tak aby se první rok
nové maturity zvládl co možná bez
problémů, abychom si vytvořili jakési
vzorové příklady toho, jak by mohla taková maturita vypadat. Určitě
se přihlásili studenti, které zajímá
praktické zaměření celé zkoušky na
konkrétní odbornou problematiku,
kterou si vybrali jako téma své práce. Nemají problém s propojováním,
hledáním souvislostí, aplikováním
vlastních zkušeností, baví je uvádění
příkladů z vlastní odborné praxe.
Je taková forma zkoušky pro
každého studenta?
Asi pořád se ve školách budeme setkávat se studenty, pro které je daleko
jednodušší naučit se zpaměti odříkávat učivo, nad kterým se jim nechce
nebo nedaří moc zamýšlet, natož něco
uvádět do širších souvislostí, odvozovat nebo aplikovat, či vysvětlovat na
konkrétních příkladech z praxe.
S jakou reakcí se návrh setkal
u Vašich kolegů – pedagogů?
Klade na ně větší nároky?
Velmi si vážím toho, že jsem se v létě
loňského roku při prvním seznamo-
vání s novou koncepcí alternativní
maturitní zkoušky setkala prakticky
u všech kolegyň a kolegů s příznivými až nadšenými reakcemi. Kolegové
reagovali s jednoznačným souhlasem, třebaže se tím upsali k poměrně náročné práci, jelikož celou školní koncepci nové maturity bylo třeba
vytvořit poměrně rychle a v široké
spolupráci týmů odborných učitelů,
jazykářů i češtinářů. (Absolventská
práce bude hodnocena také místo
maturitní písemné práce z českého
jazyka.)
Jak dlouho má projekt trvat?
Končí letošními maturitami,
nebo Vás čeká další ročník?
Projekt Pokusného ověřování alternativní profilové maturitní zkoušky
naplánovalo Ministerstvo školství do
30. listopadu 2023, takže obnáší maturitní období roku 2022 a roku 2023.
Se změnou maturitní zkoušky
počítá Ministerstvo školství ve
Strategii vzdělávací politiky 2030+.
Myslíte si, že by na ni postupně
měly přejít všechny školy, nebo
byste zachovala možnost volby?
Zatím se do projektu ověřování této
alternativní maturity zapojily školy,
u nichž jednu profilovou maturitní
zkoušku tvořilo vypracování maturitní práce s obhajobou. Takové
školy mají zkušenosti se systémem
vedoucích a oponentů, s procesem
vedení studentských prací, s konzultacemi nebo s technickými normami pro zpracovávání. Dovedu si
představit, že pro školy bez zkušeností s touto formou maturitní
zkoušky by jenom tyto formální záležitosti mohly představovat velkou
porci nové a mnohdy obtížně zvládnutelné problematiky. Ministerstvo
školství používá termín alternativní
maturitní zkouška, takže bychom
z toho mohli do budoucna vyvozovat, že by školy, popřípadě samotní
studenti, měli mít možnost volby.