AKTUALITY
Duben 2022 STŘEDOČECH
5
Oprava Barrandovského mostu začíná
Již v květnu by měla odstartovat rekonstrukce klíčové dopravní tepny v Praze, kterou denně
využije 144 tisíc vozidel. První etapa potrvá necelé čtyři měsíce, další pak budou pokračovat
následující tři roky. Stejnou dobu věnovala Praha a Technická správa komunikací přípravám.
Od mostu z 20. století k mostu pro
21. století. I tak by se dala popsat
rekonstrukce Barrandovského mostu, který Pražanům a dojíždějícím
ze středních Čech slouží v dnešní
podobě již 34 let. Technicky se jedná o soumostí dvou samostatných
nosných konstrukcí, z nichž jedna je
v provozu ještě o pět let déle. Celkem
se dnes na Barrandovském mostě nachází 8 jízdních pruhů a dva chodníky pro pěší.
V uplynulých dvou letech Technická
správa komunikací zařídila sanaci pilířů mostu, přičemž práce probíhaly i pod
hladinou Vltavy. Potápěči se museli vydat
do několikametrové hloubky, aby pomocí
moderní techniky a materiálu prodloužili
životnost spodní stavby. Tyto práce zatím
neměly vliv na dopravu na mostě. Už za
pár měsíců se ale na této 340 metrů dlouhé spojnici Prahy 4 a 5 zahájí další etapa
rekonstrukce, která s sebou již přinese
dopravní omezení.
Půjde o opravy nosné konstrukce, jimž
předcházelo několik let projektování, aby
byla co nejméně omezena plynulost dopravy jak na samotném Barrandovském
mostě, tak i na navazujících komunikacích. Značná část prací z toho důvodu
proběhne v době letních prázdnin, kdy je
v Praze nižší intenzita dopravy.
Proč se musí most opravit?
Každé mostní dílo musí ve svém životním cyklu projít kompletní rekonstrukcí a výměnou některých svých
částí. Tímto procesem ale Barrandov-
ský most nikdy neprošel, třeba oprava
nosné konstrukce se řadu let odkládala, a stavba se tudíž potýká s celou řadou viditelných i skrytých závad.
„Z diagnostiky vyplynulo, že nedostatky jsou
zejména v oblasti výztuže mostu, která je součástí nosného systému. Tato oprava vyžaduje již kompletní sejmutí betonových svodidel
a říms, přeizolaci celého mostu a výměnu
vozovky i chodníků. Chystáme rovněž úpravy
osvětlení a přeložky inženýrských sítí,“ vyjmenovává některé naplánované práce
Jozef Sinčák, generální ředitel Technické správy komunikací (TSK), která
rekonstrukci připravila. O samotnou
realizaci se pak postará stavební firma
PORR.
Čtyři roky prací
Rekonstrukce je rozdělena do čtyř etap.
První proběhne letos a ty další budou
postupně navazovat v příštích letech.
V první etapě, kde je dopravní omezení naplánováno na 110 dnů, se bude
pracovat v pravé polovině jižní části mostu a na příjezdové strakonické
rampě, spodní části barrandovské rampy a na spodní části mostů nad ulicí
Strakonická.
Vzhledem k tomu, že rampa ze Strakonické ulice projde kompletní demolicí
a výstavbou nového mostního objektu,
je třeba počítat s uzavírkou dopravy
z této strany příjezdu do Prahy. Uzavřena bude i polovina jižního mostu
směrem na Jižní spojku. A jeden jízdní pruh směrem ze Smíchova na Jižní
spojku pak bude převeden do proti-
směru, aby mohl být zachován provoz
na mostě ve třech jízdních pruzích
v obou směrech.
Druhá etapa v roce 2023 provoz
omezí na 92 dnů. Práce v tomto období budou probíhat na levé polovině
jižního mostu, na horní části barrandovské rampy a také na spodní části
jižního mostu přes Vltavu. Třetí etapa v roce 2024 potrvá stejně dlouho
jako ta předešlá a práce se budou týkat severní poloviny severního mostu
a spodní části mostů přes Vltavu nad
ulicí Modřanská. Rozsáhlá rekonstrukce pak bude završena čtvrtou
etapou v roce 2025, kdy by práce
na jižní polovině severního mostu
a spodní části severního mostu přes
Vltavu měly podle plánů omezovat
dopravu po dobu 82 pracovních dnů.
ru na D1 a dále pokračovat na ulici
5. května. Lze také očekávat zvýšené
dopravní zatížení v oblasti Modřan
a Smíchova nebo Libuše, kde se pro
ulehčení dopravy otevře sjezd na mimoúrovňovém křížení z D0 Písnice.
Snaha udržet co nejlepší průjezdnost
bezprostředně na mostě i v jeho okolí
se odrazila už v přípravách navazujících
komunikací nejen přímo u Barrandovského mostu. Dojde například k navýšení kapacity křižovatek u mostu Závodu
míru na Zbraslavi a do provozu bude
uvedena i mimoúrovňová křižovatka na
Pražském okruhu u Písnice. Právě tento okruh by měl být hlavní objízdnou
trasou po dobu oprav. TSK také plánuje
zvýšit kapacitu sjízdné rampy z Barrandovského mostu na Modřanskou ulici
a celou řadu dalších opatření v rámci
řízení dopravy.
Pro ty, kdo by raději vlastní dopravu v kritickém období vynechali,
budou k využití v návazných místech posílené linky MHD, a to jak
tramvajové linky, tak i autobusy.
Poblíž mostu pak bude nonstop připravena odtahová služba, která případná nabouraná nebo porouchaná
auta dostane z opravovaných úseků
co nejrychleji pryč, aby se netvořily
kolony.
Jak most překonat?
Doprava z jedné strany Vltavy na
druhou bude kvůli dopravním omezením souvisejícím se stavbou komplikovanější, v každém směru však
bude provoz omezen vždy jen v jednom ze čtyř jízdních pruhů.
Ve směru z jihu budou muset řidiči využít objízdné trasy. Kvůli rekonstrukci
strakonické rampy se z tohoto směru
řidiči na most nedostanou a budou
muset využít delší objízdnou trasu po
Pražském okruhu (D0) do ulice K Barrandovu a tudy dále na Barrandovský
most. Pokud plánují jízdu směrem na
Spořilov nebo do centra města, můžou
využít také Pražský okruh (D0) ve smě-
Středočeský kraj má první Centrum porodní asistence
Klid, pohoda a respekt k tomu, že každá nastávající máma je jiná a má o porodu miminka
svoji představu. To je základní koncept péče
o budoucí maminky a jejich novorozence v Oblastní nemocnici Kolín, kde v únoru otevřeli
první středočeské Centrum porodní asistence.
Co si pod tím názvem představit? „Centrum porodní
asistence je určeno rodičkám s nízkým rizikem komplikací. Jde o ženy, které měly bezproblémové těhotenství, netrpí žádnou chorobou a dá se předpokládat, že
porod proběhne přirozeně, jen za asistence zkušených
porodních asistentek. Zároveň máme plně vybavené
porodnické oddělení, které je připraveno řešit případné
komplikace,“ vysvětlil primář gynekologicko-porodnického oddělení kolínské nemocnice Aleš Toman.
Centrum porodní asistence vzniklo ve stávající
porodnici, která před dvěma lety prošla velkou
rekonstrukcí. „Nejedná se tedy o otevření nových
prostor, ale zásadní organizační změnu umožňující
využít prostory nově zrekonstruované porodnice
způsobem, který odpovídá nejmodernějšímu trendu
současného porodnictví. Porodnice je ve čtyřech po-
rodních pokojích vybavena nejmodernější technikou
včetně hydromasážních van. Současně je ale zachováno soukromí a intimita, což nastávající maminky
samozřejmě vyhledávají,“ doplnil krajský náměstek
pro oblast zdravotnictví Pavel Pavlík.
Centrum porodní asistence je otevřené od letošního února a zájem žen je velký. „Samozřejmě, že
většina nemocnic chce rodičkám vyjít maximálně
vstříc, stejné to bylo i u nás. A jsem moc rád, že se
v naší nemocnici protnulo několik faktorů – tím
nejzásadnějším je výborný tým a ochota personálu přijít s něčím novým. My máme navíc to štěstí,
že máme zmodernizované prostory, které se daly
proměnit bez větších úprav a s minimálními náklady.
Rodičkám i jejich doprovodu chceme dát pocit jistoty,
že se nalézají v bezpečném a přátelském prostředí
se zázemím lékařské péče,“ uvedl ředitel kolínské
nemocnice Petr Chudomel.
Více informací naleznete na webových
stránkách Oblastní nemocnice Kolín –
www.nemocnicekolin.cz.