2

AKTUALITY

STŘEDOČECH Prosinec 2022

Peníze na stavbu škol budou. Tlak kraje přinesl první výsledky

Vláda po řadě jednání s vedením Středočeského kraje navýšila prostředky na zvyšování kapacit základních škol o půl miliardy. Jde jen

o první krok, upozorňuje středočeská hejtmanka Petra Pecková.

Začalo to setkáním se středočeskými starosty na krajském úřadě před letošními

prázdninami. Následovala Výzva vládě od

středočeských starostů, která upozorňovala na nutnost navýšit peníze na

výstavbu a přístavby škol, protože není

možné, aby se o přijetí dětí do první třídy

losovalo, a ty, na které se nedostalo, pak

měly jezdit do školy desítky kilometrů

každý den. To rozeběhlo řadu jednání

s ministerstvy školství a financí.

Pak přišla opětovná výzva hejtmanky

Petry Peckové premiérovi Petru Fialovi.

To, když byla slavnostně otevřena vytápěná jurta ve středočeských Sulicích, kde

takto pozoruhodně, byť nouzově, řeší pro

nedostatečné kapacity základní školy.

Na počátku listopadu pak vláda schválila

úpravu programu pro navyšování kapacit

základních škol. Konkrétně dojde k navýšení prostředků o půl miliardy korun na

celkem 6,8 miliardy. Peníze půjdou jednak na výstavbu šesti nových svazkových

škol ve Středočeském kraji (viz box).

Přitom se podařilo zvýšit peníze určené

na jedno místo z 800 tisíc na 1,1 milionu

korun, což kompenzuje zvyšující se ceny

na trhu. Tím bude vytvořeno bezmála

5000 nových žákovských míst. Další

peníze jsou určeny pro stavbu škol v celé

republice, kdy je možné žádat i o peníze

na přístavby škol. Celkem tak vznikne až

10 tisíc nových žákovských míst.

„Jsem moc ráda, že vláda na naše podněty zareagovala. Navíc přislíbila, že pokud

se bude stavět a bude další potřeba

kapacit, budou do výzvy přidány další

finance,“ uvedla hejtmanka Pecková

s tím, že jde ale jen o první krok a jednání budou pokračovat.

„To, co ještě musíme dále prosadit, je

obnova dotačního titulu na Ministerstvu

financí či vytvoření podobného titulu

u Ministerstva školství, který podporoval

menší projekty navýšení kapacit škol

částkou 30 milionů na projekt ročně.

Jsou to menší úpravy a přístavby tříd,

které vycházejí nejefektivněji,“ dodala.

Při letošním zápisu do základních škol se

v 11 školách ve Středočeském kraji prvňáci vybírali losem. V případě devíti měst

kraj určoval spádovou školu vzdálenou

desítky kilometrů.

„Ty vzdálenosti jsou takové, že už i do první třídy by děti musely vstávat kolem páté

hodiny ráno,“ upozornil krajský radní pro

vzdělávání a sport Milan Vácha.

A příští rok může být ještě komplikovanější. Podle průzkumu, který si kraj udělal

v obcích, bude v roce 2023 chybět 2666

míst buď v prvních, nebo šestých třídách.

A problém se netýká jen bezprostředního

Zateplená jurta

v Sulicích. Obec

má připraven

projekt na rozšíření školy. Schází

ale finance, tak

sáhla k tomuto

provizornímu

řešení.

Radní pro školství Milan Vácha

a hejtmanka Petra Pecková na otevření zateplené jurty v Sulicích.

prstence kolem Prahy, ale šíří se dál po

kraji. Místa chyběla už letos například

v Českém Brodě nebo Berouně.

Proto může být sulický postup, ale pouze

na přechodnou dobu, inspirativní. „Projekt na dostavbu nové budovy s kapacitou

240 žáků, tělocvičnou, kuchyňským provozem a jídelnou máme připraven. Náklady

na dostavbu a zvýšení kapacity Základní

školy Sulice se pohybují v současné době

v řádu cca 280 milionů korun. S obecním

rozpočtem ve výši okolo 50 milionů ročně

a investičními možnostmi tohoto rozpočtu

ve výši cca 12 milionů ji nejsme schopni

bez pomoci státu realizovat,“ uvedl

Petr Čuřík, starosta obce Sulice, která

je zřizovatelem místní základní školy.

Náklady na jurtu se pohybovaly okolo

milionu korun. Tudíž do doby, než se

podaří dosáhnout na peníze od státu, jde

o dostupné nouzové řešení.

„Je krásná, ale bylo by smutné, kdyby se

jurty nebo vytápěné vojenské stany staly

standardem výuky v základních školách

v 21. století,“ říká hejtmanka Pecková.

Středočeský kraj je přitom unikátní

v tom, že u chybějících kapacit škol nejde

jen o důsledek běžného demografického

vývoje. Je to také výsledek zápisové

turistiky a stále se zvyšujícího trendu

trvalého bydlení v dříve rekreačních

objektech. Výsledkem je, že oproti zbytku

republiky mají střední Čechy výrazně

vyšší podíl dětí do 15 let na celkové

struktuře obyvatelstva.

I proto vyvolalo vedení kraje jednání

i s Ministerstvem pro místní rozvoj.

Radní Vácha s náměstkem hejtmanky pro

regionální rozvoj Jiřím Snížkem oslovili

ministra Ivana Bartoše, aby ministerstvo

zajistilo starostům silnější nástroje pro

regulaci výstavby. „Navrhujeme, aby

se na výstavbě infrastruktury v obcích

podíleli i stavebníci a developeři. Změna

stavebního zákona totiž umožňuje vymezit

plochu anebo koridor, v němž je rozhodování v území podmíněno uzavřením

plánovací smlouvy. Ministerstvo pro místní

rozvoj tedy může říci, jakým způsobem

mají být uplatňovány plánovací smlouvy

na financování infrastruktury,“ uzavírá

radní Vácha.

Šest podpořených svazkových

škol Středočeského kraje

l Svazková základní škola Drahelčice-Úhonice

l Svazková základní škola Pod Beckovem (Líbeznice, Bašť, Měšice, Nová

Ves, Předboj, Bořanovice, Zlonín)

l Svazková základní škola Chýně –

Hostivice

l Svazková základní škola Český Brod

– Doubravčice

l Nová svazková základní škola

LOŠBATES (Louňovice, Štíhlice, Tehovec, Svojetice)

l Svazková škola Povýmolí v Úvalech

(Úvaly, Hradešín, Květnice, Dobročovice a Přišimasy)

Desítky milionů vylepší Do jižní části kraje pojedou vlaky rychleji

naše střední školy

Ilustrační foto

Nové počítače, vybavení pro

strojní obory, 3D tiskárny, ale

i moderní přístroje pro cukráře nebo kuchaře – to všechno

a mnoho dalších věcí si v příštím

roce pořídí středočeské střední

školy díky penězům z krajského

rozpočtu. Kraj totiž opět vyhradil nemalou sumu na vytvoření

podmínek pro zavádění inovací

do výuky – pro rok 2023 je to

bezmála 96 milionů korun.

„Naším cílem je stále zvyšovat

kvalitu školství a jednou z podstatných cest k tomu je právě zavádění

inovativních metod do výuky. Jsem

moc rád, že školy jsou aktivní

a mají o inovace v oblasti výuky

velký zájem. Projekty jsou nejčastěji zaměřené na modernizaci

počítačových a odborných učeben,

nákup vybavení pro praktickou výuku, laboratoře a také na zkvalitnění vnitřní konektivity,“ říká radní

pro oblast vzdělávání a školství

Milan Vácha.

Ostatně, inovace byly jedním

z témat, o kterých se diskutovalo

na poradě s řediteli krajských

škol a školských zařízení. „Jak

jsem řekl, jednou z podstatných

cest ke zvyšování kvality školství

je zavádění inovací do výuky. Tou

další, a troufnu si říct, že ještě

podstatnější, je mít ve vedení škol

a v pedagogických sborech kvalitní

lidi. Právě oni jsou těmi, kdo za projekty na zavádění inovací stojí, kdo

je vymyslí, připraví, a pak při práci

s moderními pomůckami žáky motivují, podporují a posilují tak jejich

vztah k oboru,“ připomíná Milan

Vácha. Podle jeho slov jsou peníze

určené na inovace ve školách

reálně vidět. „Byl bych rád, kdyby

se pro rok 2023 podařilo získat ještě

o 50 milionů korun víc, tedy celkem

150 milionů korun,“ dodal radní.

Na společném setkání ředitelů

všech krajských příspěvkových

organizací v oblasti školství

v Nesuchyni se debatovalo také

o nové optimalizační strategii,

kterou letos v červnu schválilo zastupitelstvo. Ředitelé se zajímají

o možnosti spolupráce s ostatními

školami. „Například přemýšlejí,

že by mohli nabídnout otevření

nového oboru, a naopak jiný obor

utlumit a postupně ho předat jiné

škole, která k tomu má vhodnější

podmínky. Tak bychom mohli naše

školy více specializovat a zprofesionalizovat. Protože nejhorší je,

zejména v segmentu odborného

školství, když jedna odborná škola

nabízí příliš mnoho oborů, které

jsou pak málo naplněné, je problém

s dobrými učiteli, s vybavením,“

vysvětluje radní, podle kterého

je nyní potřeba hledat optimální

systém a nastavit dobrý mix škol

a oborů.

Cílem je zajistit, aby po absolventech byla poptávka na trhu práce,

aby se neplýtvalo prostředky na

vybavení, aby se zkoordinovaly kapacity budov i například nabídky

na ubytování žáků z větších vzdáleností od školy. „Myslíme i na

to, že všechno začíná už výběrem

školy. Je to věc kariérového poradenství, mělo by se více pracovat

na tom, aby se zjišťoval zájem dětí,

aby se zvážily jejich předpoklady

pro danou školu. Je to i věc rodičů,

kteří bývají autoritativní a o škole často rozhodují sami. Proto

každému doporučuji využívat dny

otevřených dveří, protože poznáte

atmosféru, vidíte reálné prostředí,

můžete mluvit s pedagogy i žáky

a hodně vám to může napovědět,“

říká radní. Do budoucna se nabízí

i pozměněný přístup k přijímacím

zkouškám, kde by mohl přibýt třeba motivační dopis uchazeče.

Polovina prosince opět přinese

změnu jízdních řádů v regionální autobusové a železniční dopravě. Řadu

novinek, které se dotknou i Středočechů, navíc oznámily i České dráhy.

Týkají se dálkových linek z Prahy

zastavujících v sídlech našeho kraje.

Přinášíme výběr nejdůležitějších

změn.

Úderem půlnoci z 10. na 11. prosince

2022 vejdou v účinnost nové jízdní řády

autobusů i vlaků. Cestující čeká řada

novinek nejen v regionální dopravě,

ale i v dálkové železniční. České dráhy

například oznámily zrychlení rychlíků

z Prahy přes Benešov do jižních Čech

anebo přes Kolín dále na severní a jižní

Moravu. Ale pěkně popořádku.

Prodlouženy spoje do Rožďalovic

V případě regionální železniční dopravy

dojde k největším změnám v oblasti

Benešovska. Tyto změny přímo navazují

na dokončení stavebních úprav a modernizace železnice mezi Sudoměřicemi

a Voticemi, kterými se povedlo zkrátit

cestovní dobu rychlíků mezi Táborem

a Benešovem o 17 minut. „Na tyto

změny musely reagovat vlaky zajišťující

návaznou regionální dopravu, kdy krátké

přestupní vazby na dálkové vlaky jsou

zajištěny v Olbramovicích, ale byl přizpůsoben i provoz na vedlejších tratích. Nově

jsou vedeny všechny vlaky bez přestupu ze

Sedlčan do Benešova a zpět,“ informoval

Petr Borecký, radní pro oblast veřejné

dopravy.

IDSK se ve spolupráci s jihočeským koordinátorem dopravy JIKORD, Správou

železnic a s Dopravním svazem BENE-BUS, podařilo zajistit přípoje i na vlaky

dálkové dopravy z a do Votic a o víkendech navýšit na trati z Benešova do

Vlašimi počet spojů do pravidelného

hodinového taktu. Středočeský kraj

přestane objednávat regionální spoje

(osobní a spěšné vlaky) v oblastech,

které jsou málo vytížené. „Při hledání

úspor je prověřováno několik úseků železničních tratí z pohledu omezení nebo

úplné zastavení dopravy. S ohledem na

dlouhodobě nízké využití víkendových

vlaků nevyjedou víkendové spoje mezi

Křincem a Městcem Králové, naopak

některé spoje byly prodlouženy z Křince

do sousedních Rožďalovic,“ uvedl Petr

Borecký.

Osud dalších nevytížených tratí bude

záležet na jednání Středočeského

kraje s dotčenými obcemi. „Obsazenost vlaků podrobně sledujeme

a hledá se řešení pro případ náhrady

těchto vlaků autobusovými linkami,“

potvrdil náměstek Borecký. „Výsledná podoba jízdního řádu na tratích

Mělník – Mladá Boleslav, Slaný – Louny

a Lužná u Rakovníka – Žatec by měla

být známa na začátku příštího roku.

Změny se pak projeví v červnu 2023,“

doplnil Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje

(IDSK).

U autobusů jen mírné změny

V případě regionální autobusové dopravy budou největší změny v oblasti

Voticka, a to z důvodu zprovoznění

části železničního koridoru, který bude

mít za následek změnu časových poloh

autobusů navazujících na vlaky. Změny

se tak dotknou spojů v okolí Votic,

Sedlce-Prčic, Střezimíře, Heřmaniček,

Mezna, Ješetic a Červeného Újezdu.

Nemusíte se však bát, že byste se

o změnách nedozvěděli včas. Celkový

seznam změn bude v dostatečném

předstihu zveřejněn na webových

stránkách Pražské integrované dopravy

www.pid.cz.

Jízdní řády dálkových vlaků

Jízdní řád 2023 v podání Českých drah bude ve znamení postupného návratu ke kratším cestovním časům na koridorech, kde byly dokončeny rozsáhlé investice. To se

dotkne například rychlíků Vltava a Lužnice mezi Prahou, Benešovem a Českými Budějovicemi, resp. Českými Velenicemi (nově na trase zaveden i rychlík Silva Nortica

přes Velenice do Vídně). Více spojů zrychlí a zamíří také do Žiliny, Púchova a Krakova

(vybrané spoje zastavují i v Kolíně). Zrychlení se obecně pohybuje v řádech jednotek

minut, na delších vzdálenostech už to ale může být i o půl hodiny (např. Pendolino

Košičan mezi Prahou a Ostravou). Časy odjezdů a příjezdů se posouvají řádově o pár

minut. Významná změna v jízdních řádech pak přijde 1. července 2023, kdy budou

vlaky Vindobona pravidelně zastavovat mezi Prahou a Brnem pouze v Pardubicích

a České Třebové (nyní zastavují i v Kolíně), naopak spoje EC Metropolitan a Hungaria v Kolíně zastaví. Na celou původní trasu se vrací i rychlíky Svitava, nekončí

a začínají tedy v Blansku, ale opět v Brně.