2
AKTUALITY
STŘEDOČECH Prosinec 2022
Peníze na stavbu škol budou. Tlak kraje přinesl první výsledky
Vláda po řadě jednání s vedením Středočeského kraje navýšila prostředky na zvyšování kapacit základních škol o půl miliardy. Jde jen
o první krok, upozorňuje středočeská hejtmanka Petra Pecková.
Začalo to setkáním se středočeskými starosty na krajském úřadě před letošními
prázdninami. Následovala Výzva vládě od
středočeských starostů, která upozorňovala na nutnost navýšit peníze na
výstavbu a přístavby škol, protože není
možné, aby se o přijetí dětí do první třídy
losovalo, a ty, na které se nedostalo, pak
měly jezdit do školy desítky kilometrů
každý den. To rozeběhlo řadu jednání
s ministerstvy školství a financí.
Pak přišla opětovná výzva hejtmanky
Petry Peckové premiérovi Petru Fialovi.
To, když byla slavnostně otevřena vytápěná jurta ve středočeských Sulicích, kde
takto pozoruhodně, byť nouzově, řeší pro
nedostatečné kapacity základní školy.
Na počátku listopadu pak vláda schválila
úpravu programu pro navyšování kapacit
základních škol. Konkrétně dojde k navýšení prostředků o půl miliardy korun na
celkem 6,8 miliardy. Peníze půjdou jednak na výstavbu šesti nových svazkových
škol ve Středočeském kraji (viz box).
Přitom se podařilo zvýšit peníze určené
na jedno místo z 800 tisíc na 1,1 milionu
korun, což kompenzuje zvyšující se ceny
na trhu. Tím bude vytvořeno bezmála
5000 nových žákovských míst. Další
peníze jsou určeny pro stavbu škol v celé
republice, kdy je možné žádat i o peníze
na přístavby škol. Celkem tak vznikne až
10 tisíc nových žákovských míst.
„Jsem moc ráda, že vláda na naše podněty zareagovala. Navíc přislíbila, že pokud
se bude stavět a bude další potřeba
kapacit, budou do výzvy přidány další
finance,“ uvedla hejtmanka Pecková
s tím, že jde ale jen o první krok a jednání budou pokračovat.
„To, co ještě musíme dále prosadit, je
obnova dotačního titulu na Ministerstvu
financí či vytvoření podobného titulu
u Ministerstva školství, který podporoval
menší projekty navýšení kapacit škol
částkou 30 milionů na projekt ročně.
Jsou to menší úpravy a přístavby tříd,
které vycházejí nejefektivněji,“ dodala.
Při letošním zápisu do základních škol se
v 11 školách ve Středočeském kraji prvňáci vybírali losem. V případě devíti měst
kraj určoval spádovou školu vzdálenou
desítky kilometrů.
„Ty vzdálenosti jsou takové, že už i do první třídy by děti musely vstávat kolem páté
hodiny ráno,“ upozornil krajský radní pro
vzdělávání a sport Milan Vácha.
A příští rok může být ještě komplikovanější. Podle průzkumu, který si kraj udělal
v obcích, bude v roce 2023 chybět 2666
míst buď v prvních, nebo šestých třídách.
A problém se netýká jen bezprostředního
Zateplená jurta
v Sulicích. Obec
má připraven
projekt na rozšíření školy. Schází
ale finance, tak
sáhla k tomuto
provizornímu
řešení.
Radní pro školství Milan Vácha
a hejtmanka Petra Pecková na otevření zateplené jurty v Sulicích.
prstence kolem Prahy, ale šíří se dál po
kraji. Místa chyběla už letos například
v Českém Brodě nebo Berouně.
Proto může být sulický postup, ale pouze
na přechodnou dobu, inspirativní. „Projekt na dostavbu nové budovy s kapacitou
240 žáků, tělocvičnou, kuchyňským provozem a jídelnou máme připraven. Náklady
na dostavbu a zvýšení kapacity Základní
školy Sulice se pohybují v současné době
v řádu cca 280 milionů korun. S obecním
rozpočtem ve výši okolo 50 milionů ročně
a investičními možnostmi tohoto rozpočtu
ve výši cca 12 milionů ji nejsme schopni
bez pomoci státu realizovat,“ uvedl
Petr Čuřík, starosta obce Sulice, která
je zřizovatelem místní základní školy.
Náklady na jurtu se pohybovaly okolo
milionu korun. Tudíž do doby, než se
podaří dosáhnout na peníze od státu, jde
o dostupné nouzové řešení.
„Je krásná, ale bylo by smutné, kdyby se
jurty nebo vytápěné vojenské stany staly
standardem výuky v základních školách
v 21. století,“ říká hejtmanka Pecková.
Středočeský kraj je přitom unikátní
v tom, že u chybějících kapacit škol nejde
jen o důsledek běžného demografického
vývoje. Je to také výsledek zápisové
turistiky a stále se zvyšujícího trendu
trvalého bydlení v dříve rekreačních
objektech. Výsledkem je, že oproti zbytku
republiky mají střední Čechy výrazně
vyšší podíl dětí do 15 let na celkové
struktuře obyvatelstva.
I proto vyvolalo vedení kraje jednání
i s Ministerstvem pro místní rozvoj.
Radní Vácha s náměstkem hejtmanky pro
regionální rozvoj Jiřím Snížkem oslovili
ministra Ivana Bartoše, aby ministerstvo
zajistilo starostům silnější nástroje pro
regulaci výstavby. „Navrhujeme, aby
se na výstavbě infrastruktury v obcích
podíleli i stavebníci a developeři. Změna
stavebního zákona totiž umožňuje vymezit
plochu anebo koridor, v němž je rozhodování v území podmíněno uzavřením
plánovací smlouvy. Ministerstvo pro místní
rozvoj tedy může říci, jakým způsobem
mají být uplatňovány plánovací smlouvy
na financování infrastruktury,“ uzavírá
radní Vácha.
Šest podpořených svazkových
škol Středočeského kraje
l Svazková základní škola Drahelčice-Úhonice
l Svazková základní škola Pod Beckovem (Líbeznice, Bašť, Měšice, Nová
Ves, Předboj, Bořanovice, Zlonín)
l Svazková základní škola Chýně –
Hostivice
l Svazková základní škola Český Brod
– Doubravčice
l Nová svazková základní škola
LOŠBATES (Louňovice, Štíhlice, Tehovec, Svojetice)
l Svazková škola Povýmolí v Úvalech
(Úvaly, Hradešín, Květnice, Dobročovice a Přišimasy)
Desítky milionů vylepší Do jižní části kraje pojedou vlaky rychleji
naše střední školy
Ilustrační foto
Nové počítače, vybavení pro
strojní obory, 3D tiskárny, ale
i moderní přístroje pro cukráře nebo kuchaře – to všechno
a mnoho dalších věcí si v příštím
roce pořídí středočeské střední
školy díky penězům z krajského
rozpočtu. Kraj totiž opět vyhradil nemalou sumu na vytvoření
podmínek pro zavádění inovací
do výuky – pro rok 2023 je to
bezmála 96 milionů korun.
„Naším cílem je stále zvyšovat
kvalitu školství a jednou z podstatných cest k tomu je právě zavádění
inovativních metod do výuky. Jsem
moc rád, že školy jsou aktivní
a mají o inovace v oblasti výuky
velký zájem. Projekty jsou nejčastěji zaměřené na modernizaci
počítačových a odborných učeben,
nákup vybavení pro praktickou výuku, laboratoře a také na zkvalitnění vnitřní konektivity,“ říká radní
pro oblast vzdělávání a školství
Milan Vácha.
Ostatně, inovace byly jedním
z témat, o kterých se diskutovalo
na poradě s řediteli krajských
škol a školských zařízení. „Jak
jsem řekl, jednou z podstatných
cest ke zvyšování kvality školství
je zavádění inovací do výuky. Tou
další, a troufnu si říct, že ještě
podstatnější, je mít ve vedení škol
a v pedagogických sborech kvalitní
lidi. Právě oni jsou těmi, kdo za projekty na zavádění inovací stojí, kdo
je vymyslí, připraví, a pak při práci
s moderními pomůckami žáky motivují, podporují a posilují tak jejich
vztah k oboru,“ připomíná Milan
Vácha. Podle jeho slov jsou peníze
určené na inovace ve školách
reálně vidět. „Byl bych rád, kdyby
se pro rok 2023 podařilo získat ještě
o 50 milionů korun víc, tedy celkem
150 milionů korun,“ dodal radní.
Na společném setkání ředitelů
všech krajských příspěvkových
organizací v oblasti školství
v Nesuchyni se debatovalo také
o nové optimalizační strategii,
kterou letos v červnu schválilo zastupitelstvo. Ředitelé se zajímají
o možnosti spolupráce s ostatními
školami. „Například přemýšlejí,
že by mohli nabídnout otevření
nového oboru, a naopak jiný obor
utlumit a postupně ho předat jiné
škole, která k tomu má vhodnější
podmínky. Tak bychom mohli naše
školy více specializovat a zprofesionalizovat. Protože nejhorší je,
zejména v segmentu odborného
školství, když jedna odborná škola
nabízí příliš mnoho oborů, které
jsou pak málo naplněné, je problém
s dobrými učiteli, s vybavením,“
vysvětluje radní, podle kterého
je nyní potřeba hledat optimální
systém a nastavit dobrý mix škol
a oborů.
Cílem je zajistit, aby po absolventech byla poptávka na trhu práce,
aby se neplýtvalo prostředky na
vybavení, aby se zkoordinovaly kapacity budov i například nabídky
na ubytování žáků z větších vzdáleností od školy. „Myslíme i na
to, že všechno začíná už výběrem
školy. Je to věc kariérového poradenství, mělo by se více pracovat
na tom, aby se zjišťoval zájem dětí,
aby se zvážily jejich předpoklady
pro danou školu. Je to i věc rodičů,
kteří bývají autoritativní a o škole často rozhodují sami. Proto
každému doporučuji využívat dny
otevřených dveří, protože poznáte
atmosféru, vidíte reálné prostředí,
můžete mluvit s pedagogy i žáky
a hodně vám to může napovědět,“
říká radní. Do budoucna se nabízí
i pozměněný přístup k přijímacím
zkouškám, kde by mohl přibýt třeba motivační dopis uchazeče.
Polovina prosince opět přinese
změnu jízdních řádů v regionální autobusové a železniční dopravě. Řadu
novinek, které se dotknou i Středočechů, navíc oznámily i České dráhy.
Týkají se dálkových linek z Prahy
zastavujících v sídlech našeho kraje.
Přinášíme výběr nejdůležitějších
změn.
Úderem půlnoci z 10. na 11. prosince
2022 vejdou v účinnost nové jízdní řády
autobusů i vlaků. Cestující čeká řada
novinek nejen v regionální dopravě,
ale i v dálkové železniční. České dráhy
například oznámily zrychlení rychlíků
z Prahy přes Benešov do jižních Čech
anebo přes Kolín dále na severní a jižní
Moravu. Ale pěkně popořádku.
Prodlouženy spoje do Rožďalovic
V případě regionální železniční dopravy
dojde k největším změnám v oblasti
Benešovska. Tyto změny přímo navazují
na dokončení stavebních úprav a modernizace železnice mezi Sudoměřicemi
a Voticemi, kterými se povedlo zkrátit
cestovní dobu rychlíků mezi Táborem
a Benešovem o 17 minut. „Na tyto
změny musely reagovat vlaky zajišťující
návaznou regionální dopravu, kdy krátké
přestupní vazby na dálkové vlaky jsou
zajištěny v Olbramovicích, ale byl přizpůsoben i provoz na vedlejších tratích. Nově
jsou vedeny všechny vlaky bez přestupu ze
Sedlčan do Benešova a zpět,“ informoval
Petr Borecký, radní pro oblast veřejné
dopravy.
IDSK se ve spolupráci s jihočeským koordinátorem dopravy JIKORD, Správou
železnic a s Dopravním svazem BENE-BUS, podařilo zajistit přípoje i na vlaky
dálkové dopravy z a do Votic a o víkendech navýšit na trati z Benešova do
Vlašimi počet spojů do pravidelného
hodinového taktu. Středočeský kraj
přestane objednávat regionální spoje
(osobní a spěšné vlaky) v oblastech,
které jsou málo vytížené. „Při hledání
úspor je prověřováno několik úseků železničních tratí z pohledu omezení nebo
úplné zastavení dopravy. S ohledem na
dlouhodobě nízké využití víkendových
vlaků nevyjedou víkendové spoje mezi
Křincem a Městcem Králové, naopak
některé spoje byly prodlouženy z Křince
do sousedních Rožďalovic,“ uvedl Petr
Borecký.
Osud dalších nevytížených tratí bude
záležet na jednání Středočeského
kraje s dotčenými obcemi. „Obsazenost vlaků podrobně sledujeme
a hledá se řešení pro případ náhrady
těchto vlaků autobusovými linkami,“
potvrdil náměstek Borecký. „Výsledná podoba jízdního řádu na tratích
Mělník – Mladá Boleslav, Slaný – Louny
a Lužná u Rakovníka – Žatec by měla
být známa na začátku příštího roku.
Změny se pak projeví v červnu 2023,“
doplnil Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje
(IDSK).
U autobusů jen mírné změny
V případě regionální autobusové dopravy budou největší změny v oblasti
Voticka, a to z důvodu zprovoznění
části železničního koridoru, který bude
mít za následek změnu časových poloh
autobusů navazujících na vlaky. Změny
se tak dotknou spojů v okolí Votic,
Sedlce-Prčic, Střezimíře, Heřmaniček,
Mezna, Ješetic a Červeného Újezdu.
Nemusíte se však bát, že byste se
o změnách nedozvěděli včas. Celkový
seznam změn bude v dostatečném
předstihu zveřejněn na webových
stránkách Pražské integrované dopravy
www.pid.cz.
Jízdní řády dálkových vlaků
Jízdní řád 2023 v podání Českých drah bude ve znamení postupného návratu ke kratším cestovním časům na koridorech, kde byly dokončeny rozsáhlé investice. To se
dotkne například rychlíků Vltava a Lužnice mezi Prahou, Benešovem a Českými Budějovicemi, resp. Českými Velenicemi (nově na trase zaveden i rychlík Silva Nortica
přes Velenice do Vídně). Více spojů zrychlí a zamíří také do Žiliny, Púchova a Krakova
(vybrané spoje zastavují i v Kolíně). Zrychlení se obecně pohybuje v řádech jednotek
minut, na delších vzdálenostech už to ale může být i o půl hodiny (např. Pendolino
Košičan mezi Prahou a Ostravou). Časy odjezdů a příjezdů se posouvají řádově o pár
minut. Významná změna v jízdních řádech pak přijde 1. července 2023, kdy budou
vlaky Vindobona pravidelně zastavovat mezi Prahou a Brnem pouze v Pardubicích
a České Třebové (nyní zastavují i v Kolíně), naopak spoje EC Metropolitan a Hungaria v Kolíně zastaví. Na celou původní trasu se vrací i rychlíky Svitava, nekončí
a začínají tedy v Blansku, ale opět v Brně.