Intenzivnější čištění, aktivnější hlídání odstavených souprav a kampaň „Za čisté vlaky“. To jsou kroky, díky kterým chtějí Středočeský kraj, hlavní město Praha a České dráhy bojovat proti graffiti.
„Odstraňování graffiti nás každoročně stojí miliony korun. Rok co rok navíc zaznamenáváme vyšší aktivitu vandalů. Jen v tomto roce jsme investovali do čištění interiérů a exteriérů zhruba 10 milionů korun. S objednateli dopravy jsme tak přichystali kampaň Za čisté vlaky. Navíc připravujeme řadu preventivních opatření, která mají znečišťování našich vlaků zabránit. Aktivněji budeme střežit místa, kde k útokům nejčastěji dochází, rozšiřujeme kamerový systém a účinnou novinkou, kterou už úspěšně využíváme, jsou hlídky se psy,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
„Nehodláme se smířit s žádným druhem vandalismu. Chceme, aby byla veřejná doprava čistou a slušnou záležitostí. Proto jsem rád, že můžeme společně s Prahou a Českými drahami představit rázná, a především promyšlená a dlouhodobá opatření, která řádění sprejerů výrazně omezí. Z našeho pohledu nejde o nic jiného než čmáranice hyzdící vlaky, kterými denně cestují statisíce lidí,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu, a pokračuje: „Před časem jsme jednali o spolupráci s Policií ČR, nakonec jsme dali společně s IDSK a Českými drahami dohromady několikero opatření a postupů, ke kterým se připojuje i Praha. Jejich cílem je dopadení pachatelů, jejich odsouzení i náhrada škody. Osobně bych byl i pro to, aby pachatelé vlaky sami vyčistili, ale jsem si vědom omezení, která nám právní řád ČR dává. Nejedná se o žádné umění, ale o prachsprostý vandalismus. Jde o ničení cizího majetku, který slouží veřejnosti. A to nemluvím o těch, kteří po vlacích hází sáčky s barvou, tagují či jinak likvidují interiér. Vyhlásili slušné společnosti válku. My hozenou rukavici zdviháme.“
Společně s objednavateli dopravy připravují České dráhy intenzivně i další opatření, která mají zabránit vandalským útokům. Například na odstavném nádraží Praha-Jih dojde k instalaci kamerového systému a zajištění lepšího oplocení areálu. Dále bude pokračovat aplikace anti graffiti polepů a nástřiku a příměstské vlaky budou také dovybaveny vnitřním a vnějším kamerovým systémem.
Celkové náklady na tato opatření se vyšplhají až na částku cca 230 milionů korun, kterou z velké části zaplatí v ceně dopravního výkonu Středočeský kraj a Praha – v konečném důsledku pak vlastně každý z nás ze svých daní. Jenom pro představu, za stejné peníze lze pořídit dvě zcela nové klimatizované nízkopodlažní soupravy, jako jsou například vlaky RegioFox, které na středočeské železnice vyjedou ještě letos.