Poněkud bez větší pozornosti rozhodl dne 31. května tohoto roku Nejvyšší správní soud o tom, že se Krajský soud v Praze musí věcně zabývat námitkami města Kladna ohledně zajištění dopravní obslužnosti ve Středočeském kraji. Ačkoli se na první pohled může zdát, že jde o zcela ojedinělý problém týkající se sporu, který vede město Kladno se Středočeským krajem, tak opak je pravdou. Nejvyšší správní soud vyslovil právní názor, že kraj je ze zákona povinen zajistit dopravní obslužnost na celém svém území. Tedy i na území jednotlivých obcí. Občané mají právo, aby jim byla zabezpečena doprava po všechny dny v týdnu do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojování kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět.
Jde o právo, které přímo vyplývá ze zákona o veřejných službách v přepravě cestujících. Uvedený zákon výslovně kraji ukládá povinnost, nikoli tedy možnost, zajišťovat dopravní obslužnost na celém jeho území. Nelze tedy z pozice síly a nátlakovou metodou po obcích žádat, aby ze svého rozpočtu přispívaly na to, za co odpovídá kraj a na co dokonce již dostal peníze ze státního rozpočtu. To, že v rozpočtu kraje na to peníze nejsou, jak tvrdí radní Borecký, je jen důsledkem toho, že současné vedení kraje nedokáže hospodařit a není schopno dostát svým předvolebním slibům o změně rozpočtového určení daní. Jenom za minulý rok takto obce „darovaly“ Středočeskému kraji přes čtvrt miliardy korun, přičemž přibližně jednu pětinu by kraj měl obcím vrátit zpět. Je naivní ovšem předpokládat, že tyto peníze kraj obcím vrátí. Nebude tomu tak. Nechá si je na další léta. Obce tak fakticky budou dál kraj financovat, aniž by z toho měly jakoukoli výhodu.
Jednoduše shrnuto, veřejná doprava je službou pro občany, na níž mají právo, a její dostatečné zajištění je ze zákona povinností kraje. A to bez „kasírování“ obcí.
JUDr. Robert Bezděk, CSc., předseda Kontrolního výboru, ANO 2011