5
AKTUALITY
3/2023 STŘEDOČECH
Velký průzkum zájmu o školy a obory
Školní rok už začal a pro žáky
devátých tříd základních škol
zanedlouho začne rozhodování
o jejich budoucím profesním směřování. Středočeský kraj chce mít
informace přímo z terénu, a proto
na sklonku minulého školního
roku spustil unikátní dotazníkové
šetření. Pro koho? Pro žáky
8. a 9. tříd ZŠ a pro jejich rodiče.
„Abychom mohli připravit modernizaci
oborové struktury na středních školách zřizovaných krajem, potřebujeme
kvalitní a relevantní podklady. Jedním
z nich budou výsledky výzkumného
šetření, které provedl Ústav výzkumu
a rozvoje vzdělávání Pedagogické
fakulty Univerzity Karlovy. Chceme
vědět, kde by žáci chtěli skutečně
studovat. O jaký obor by měli zájem
na prvním místě, kdyby nemuseli řešit
přijímací zkoušky, kdyby nekalkulovali. Současně jsme chtěli získat zpětnou
vazbu na přijímací zkoušky, které
letos provázely velké emoce. Tak velký
průzkum na základních školách ještě
neproběhl a já děkuji Ústavu výzkumu
a rozvoje vzdělávání za to, že ho pro
Středočeský kraj a Prahu připravil,“
uvedl radní pro oblast vzdělávání
a školství Milan Vácha.
Jak to probíhalo? „Připravili jsme
anonymní online dotazníky, ve
kterých jsme se ptali na preferované
středoškolské obory, rozhodování
o volbě střední školy, přípravu na
přijímací zkoušky, u žáků 9. ročníků
jsme zjišťovali také úspěšnost
v přijímacím řízení. I pro nás jde
o ojedinělý projekt,“ uvedl PhDr.
David Greger, PhD., ředitel Ústavu
výzkumu a rozvoje vzdělávání
Pedagogické fakulty.
Výsledky výzkumu mohou pomoci
upravit přijímací řízení a kapacity středních škol tak, aby lépe
odpovídaly životním plánům
uchazečů o středoškolské vzdělání.
Devátý ročník by ve školním roce
2023/2024 mělo ve Středočeském
kraji zakončit téměř 15 500 žáků,
což je zhruba o 600 žáků více než
v minulém školním roce. Středočeský kraj je zřizovatelem 111
středních škol, kde žáci
studují ve více než 130
oborech.
O výsledcích šetření
budeme informovat v příštím
vydání
čtvrtletníku
Středočech.
Vizualizace
hmotové
studie.
V Černošicích bude nové gymnázium
Prvním symbolickým krokem k výstavbě
nového gymnázia v Černošicích bude
memorandum o vzájemné spolupráci
mezi Středočeským krajem a městem
Černošice. Projekt musí být podle memoranda dokončen nejpozději do konce roku 2028 a memorandum ještě
musí schválit krajské zastupitelstvo.
„Memorandum o společném zájmu
a postupu ve věci Gymnázia
Černošice“ deklaruje vzájemnou
spolupráci při realizaci projektu
nového gymnázia pro zhruba
400 žáků. Kraj jako investor
se zavazuje zajistit
z vlastních finančních
prostředků výstavbu
budovy gymnázia
a tělocvičny.
Město se
zavazuje
nosti v období
od 15. 8. do
1. 11. 2023.
darovat Středočeskému kraji pozemky
a poskytnout nezbytnou součinnost při
přípravě a realizaci záměru. „Příprava
tak velkého projektu je samozřejmě běh
na dlouhou trať. Přesto jde o zásadní
počin, který nemá v novodobé historii
kraje obdoby. Kompletně nová krajská
střední škola na zelené louce se tady totiž
nestavěla. Plány počítají v první etapě
s 12 kmenovými třídami, po druhé etapě
jich bude celkových 16. Až obě strany
podepíší memorandum, bude vyhlášena
architektonická soutěž, budou vypořádány
pozemky a pak budou následovat další
přípravné práce. Škola by měla být hotová
v horizontu pěti let,“ uvedl radní pro
oblast vzdělávání a sportu Milan Vácha.
Odhadovanou finanční náročnost
projektu bude možné stanovit až na
základě návrhu možné podoby gymnázia,
která vzejde z architektonické studie.
Realizací záměru dojde k navýšení
kapacity gymnázií ve Středočeském kraji,
konkrétně v okrese Praha – západ, kde je
současná kapacita tohoto typu vzdělávání nedostatečná.
Výhodnější kupony pro studenty i zaměstnance
Od poloviny srpna mohou děti, žáci
a studenti ve Středočeském kraji
využívat výhodné 10měsíční časové
kupony. Firmy mohou svým zaměstnancům nabízet benefit v podobě
přenosných kuponů.
10měsíční časové kupony ocení zejména děti, žáci, studenti a jejich rodiče,
jelikož jsou pouze na 10 měsíců, tedy
bez letních prázdnin. K jejich zavedení
došlo 1. dubna 2023 se změnou tarifu
ve Středočeském kraji. Se změnou
tarifu byly ve středních Čechách nově
zavedeny také časové firemní kupony.
10měsíční kupony pro děti, žáky
a studenty jsou pouze v elektronické
podobě. Pro kategorii Děti (6–15 let)
a pro Žáky (15–18 let) není omezen
volitelný začátek platnosti.
Pro kategorii Student (18–26 let)
je omezený volitelný začátek plat-
Firemní časové kupony
jsou přenosné a určeny jsou zejména pro firmy, které je mohou nabízet svým zaměstnancům jako bonus.
Tyto kupony jsou pouze v elektronické
podobě na PID Lítačce. Při registraci
těchto kuponů je v případě ztráty či
odcizení možnost převodu na jinou PID
Lítačku. Více informací naleznete na
www.pid.cz a www.pidlitacka.cz
Ředitelka Muzea Českého krasu:
kolegové hrají v práci počítačové hry
Berounské Muzeum Českého krasu
nabízí unikátní vzdělávací program,
který se zčásti odehrává v prostředí
počítačové hry Minecraft. Účastníci
programu si na vlastní kůži vyzkouší,
jaké to je být geologem a objevovat
ložiska uhlí, zlata a železné rudy.
Program do muzea zavedl geolog
a muzejní edukátor Pavel Bokr. Právě
on navrhl a vytvořil minecraftový
herní svět s ložisky nerostných surovin
dle skutečné předlohy, který následně
využíval při výuce na základní škole.
„Jsem moc ráda, že muzeum dokáže
oslovit i mladou generaci a formou
atraktivního vzdělávacího programu ji
přilákat do muzea. Náctiletí návštěvníci muzea a galerie obvykle navštěvují
jen z donucení rodičů nebo učitelů,“
říká Karin Kriegerbecková, ředitelka
muzea a pokračuje: „Právě díky Minecraftu můžeme propojit vzdělávání
se hrou, která je bude bavit, motivovat
a současně vzdělávat. Ráda vidím, že
jsme schopni v dětech probudit zájem
o geologii, o které do té doby neměly
mnohdy ani ponětí. Například k nám
přivede své rodiče sama mládež a nechtějí od nás odejít. Rodiče je doslova
musí tahat domů. Nakonec jsem velmi
ráda, že kolegové v pracovní době hrají
s dětmi počítačové hry.“
Novinku v muzeu zavedl geolog,
muzejní edukátor a kantor Pavel
Bokr. „Tip mně dali žáci při covidové distanční výuce. Minecraft jsem
vyzkoušel a byl jsem mile překvapen.
Jako geolog tím, že hra obsahuje i skutečné horniny a minerály,“ říká. První
lekce se uskutečnila na základní škole
v nedalekém Králově Dvoře, kde Pavel
Bokr vyučuje. Děti se ve hře setkávají
s nerostnými surovinami, které jsou
uspořádány do nereálných tvarů. Tak
jsem si řekl, proč jim nenasimulovat
skutečné podmínky. V reálu bychom
na lekci potřebovali alespoň několikaměsíční a velmi nákladný terénní
kurz. Digitální technologie dovolují
do vzdělávání zařadit úkoly a simulace povolání, které
byly dříve nemyslitelné.
V případě zájmu,
sledujte, prosím,
webové stránky muzea, kde naleznete
připravované termíny hry.
Poprvé v historii kraje tvoříme kulturní
strategii. A co na kultuře baví vás?
Tvoříme kulturní strategii pro náš kraj.
Vůbec poprvé v historii! Možná si řeknete:
„No fajn, ale k čemu to bude? A co to vlastně je?“ Chápeme, že pod podobnými výrazy
se často skrývají nudné dokumenty plné
čísel a nicneříkajících textů. Naše kulturní
strategie ovšem nudná rozhodně nebude!
Provádíme pečlivé a podrobné zkoumání kulturního potenciálu našeho kraje,
abychom vytvořili dokument, který nám
pomůže nasměrovat nejrůznější nástroje
k podpoře kultury a kulturních projektů
a vytvořit také prostor pro komunikaci
mezi jednotlivými kulturními aktéry, ze kterého v konečném důsledku bude profitovat
celá společnost našeho kraje. Kultura nás
spojuje, inspiruje, obohacuje naše životy,
vytváří prostor pro setkávání. Kulturní
nabídka ovlivňuje kvalitu života v místech,
kde bydlíme či pracujeme, přispívá také
k ekonomickému a sociálnímu rozvoji
celého regionu.
Potenciál kultury a kulturního dědictví
našeho kraje je obrovský. Abychom tento
potenciál mohli efektivně využít, zapojujeme do tvorby strategie také kulturní a komunitní aktéry z celého regionu. Těmi jsou
například zástupci muzeí, galerií, divadel,
knihovníci a další organizace a instituce.
O otázkách kultury a kulturního vyžití
diskutujeme také například se zástupci
obcí a měst ve Středočeském kraji. S jejich
pomocí se chceme dozvědět, co se daří a co
je naopak třeba zlepšit, aby nám kultura
přinášela ještě více radosti a obohacení.
V tuto chvíli probíhají semináře a diskuse,
přes zimu budeme veškerá získaná data
analyzovat, abychom vám na jaře příštího
roku mohli naše zjištění a plány v rámci
nové kulturní strategie představit.
A co vy? Podělte se s námi o to, co vás baví
a zajímá. Odpovězte
na pár otázek, které
najdete pod tímto
QR kódem. Vyplnění
vám zabere jen pár
vteřin.
Váš názor nás zajímá!
☺