4
AKTUALITY
STŘEDOČECH 3/2023
Kraj do oprav silnic letos investuje
rekordní částku 750 000 000 Kč
Na opravy po zimě letos Středočeský
kraj vydá rekordní částku. V první vlně,
kdy už jsou opravy od jara v plném
proudu, investuje do velkoplošných
opravy silnic přes 530 milionů korun.
Jedná se o opravy 102 úseků středočeských silnic v celkové délce přes 122
kilometrů.
„Mám obrovskou radost, že se nám
podařilo do těchto oprav investovat
takové množství finančních prostředků. Navíc mohu řidičům sdělit další
dobrou zprávu. Středočeský kraj vydá
z rozpočtu na podzimní rekonstrukce dalších 200 milionu korun nad
původní limit,“ říká Karel Bendl, radní
pro oblast silniční dopravy. „Nesmírně
mě to těší a chci našemu zřizovateli poděkovat. Tímto krokem přispěl k tomu,
že můžeme kvalitu našich silnic zase
posunout k lepšímu,“ doplňuje Aleš
Čermák, ředitel Krajské správy a údržby
silnic (KSÚS).
Za finance nad limit nechá kraj prostřednictvím KSÚS opravit dalších 40 úseků po
celém kraji v délce téměř 36 kilometrů.
„V letošním roce tedy v rámci oprav škod
po zimě opravíme celkem 158 kilometrů
silnic na 142 úsecích za téměř 750 milionů
korun,“ vypočítává Karel Bendl.
V loňském roce takto KSÚS opravila přes
114 kilometrů silnic za téměř 490 milionů korun, předloni to bylo 99 kilometrů
za téměř 390 milionů korun.
Více peněz stanicím pro handicapované živočichy
Středočeský kraj navýší příspěvky na
péči o volně žijící zraněné živočichy
na území Středočeského kraje. Péči
bude pro příštích 6 let zajišťovat šest
záchranných stanic. Celková částka,
kterou kraj ze svého rozpočtu vydá,
překračuje 20 milionů korun. Nové
smlouvy, které dnes schválili radní,
zohledňují aktuální náklady na péči
a provoz těchto zařízení.
„Smlouvy, na základě kterých se
záchranné stanice o zvířata staraly,
byly uzavřené v roce 2004. Peníze tak
logicky nemohou stačit na pokrytí
současných nákladů. Proto jsme se
rozhodli smlouvy vypovědět a vypsat
veřejnou zakázku na péči o zraněné
volně žijící živočichy na území kraje.
V rámci původního plnění se fi-
nance vyplácely pěti záchranným
stanicím dle smlouvy ve výši 2 004
000 korun ročně. V rámci nového
finančního plnění budeme vyplácet
šesti záchranným stanicím celkem 3
484 000 korun ročně. Nově přibyla stanice ZO ČSOP Velký Chlumec,“ uvedla
radní pro oblast životního prostředí
a zemědělství Jana Skopalíková.
Středočeské záchranné stanice se každoročně postarají o tisíce živočichů.
Jsou mezi nimi například ježci, netopýři, poštolky, ale i veverky a mnoho
dalších druhů. Někteří živočichové
bývají po zotavení vypuštěni zpět
do volné přírody, někteří zůstávají
ve stanici nebo jsou předáni novému
majiteli nebo instituci, kde o zvíře
pečují. Malé procento jedinců se do
péče dostane v tak kritickém stavu,
že musí být utraceno.
Záchranné stanice ve Středočeském
kraji a jejich okruh působnosti:
ZO ČSOP Vlašim:
Benešov
Čáslav
Kutná Hora
Říčany
Vlašim
ZO ČSOP Polabí:
Brandýs nad Labem
Český Brod
Kolín
Lysá nad Labem
Mladá Boleslav
Mnichovo Hradiště
Nymburk
Poděbrady
ZO ČSOP
Rokycany:
Beroun
Hořovice
ZO ČSOP Velký
Chlumec:
Černošice
AVES Kladno:
Kladno
Kralupy n. Vltavou
Mělník
Neratovice
Rakovník
Slaný
Ochrana
fauny ČR:
Dobříš
Příbram
Sedlčany
Votice
Kraj i České dráhy bojují za čisté vlaky
Intenzivnější čištění, aktivnější
hlídání odstavených souprav a kampaň „Za čisté vlaky“. To jsou kroky,
díky kterým chtějí Středočeský kraj,
hlavní město Praha a České dráhy
bojovat proti graffiti.
„Odstraňování graffiti nás každoročně
stojí miliony korun. Rok co rok navíc
zaznamenáváme vyšší aktivitu vandalů. Jen v tomto roce jsme investovali
do čištění interiérů a exteriérů zhruba
10 milionů korun. S objednateli do-
pravy jsme tak přichystali kampaň Za
čisté vlaky. Navíc připravujeme řadu
preventivních opatření, která mají
znečišťování našich vlaků zabránit.
Aktivněji budeme střežit místa, kde
k útokům nejčastěji dochází, rozšiřujeme kamerový systém a účinnou
novinkou, kterou už úspěšně využíváme, jsou hlídky se psy,“ popisuje
Jiří Ješeta, člen představenstva
a náměstek generálního ředitele ČD
pro osobní dopravu.
„Nehodláme se smířit s žádným druhem vandalismu. Chceme, aby byla
veřejná doprava čistou a slušnou
záležitostí. Proto jsem rád, že můžeme společně s Prahou a Českými drahami představit rázná, a především
promyšlená a dlouhodobá opatření,
která řádění sprejerů výrazně omezí.
Z našeho pohledu nejde o nic jiného
než čmáranice hyzdící vlaky, kterými
denně cestují statisíce lidí,“ říká
Petr Borecký, radní Středočeského
kraje pro veřejnou dopravu, a pokračuje: „Před časem jsme jednali
o spolupráci s Policií ČR, nakonec
jsme dali společně s IDSK a Českými
drahami dohromady několikero
opatření a postupů, ke kterým se
připojuje i Praha. Jejich cílem je
dopadení pachatelů, jejich odsouzení i náhrada škody. Osobně bych
byl i pro to, aby pachatelé vlaky
sami vyčistili, ale jsem si vědom
omezení, která nám právní řád ČR
dává. Nejedná se o žádné umění,
ale o prachsprostý vandalismus. Jde
o ničení cizího majetku, který slouží
veřejnosti. A to nemluvím o těch,
kteří po vlacích hází sáčky s barvou,
tagují či jinak likvidují interiér.
Vyhlásili slušné společnosti válku.
My hozenou rukavici zdviháme.“
Společně s objednavateli dopravy
připravují České dráhy intenzivně
i další opatření, která mají zabránit
vandalským útokům. Například na
odstavném nádraží Praha-Jih dojde
k instalaci kamerového systému
a zajištění lepšího oplocení areálu.
Dále bude pokračovat aplikace anti
graffiti polepů a nástřiku a příměstské
vlaky budou také dovybaveny vnitřním
a vnějším kamerovým systémem.
Celkové náklady na tato opatření se
vyšplhají až na částku cca 230 milionů
korun, kterou z velké části zaplatí
v ceně dopravního výkonu Středočeský
kraj a Praha – v konečném důsledku
pak vlastně každý z nás ze svých
daní. Jenom pro představu, za stejné
peníze lze pořídit dvě zcela nové
klimatizované nízkopodlažní soupravy,
jako jsou například vlaky RegioFox,
které na středočeské železnice vyjedou
ještě letos.